------------------------------

 Mik egy külföldi autó honosításának költségei 2022-ben? - PÉLDÁKKAL!

------------------------------

Legutóbbi frissítés dátuma: 2022. június 18.

 

a auto honositas telefon

a auto honositas konzultacio

a auto honositas muszaki vizsga

 


Honosítás költségei

 


Milyen költségekkel kell számolni EU tagállamból behozott járművek esetén?

 

Műszaki vizsga:

  • 8.000 Ft érvényes külföldi műszaki vizsgával
  • 39.090 Ft lejárt külföldi műszaki vizsgával
  • Négykerék meghajtás pótdíj: 4.100 Ft

 

Eredetiségvizsgálat:

  • 1400 cc alatt: 17.000 Ft 
  • 1401 cc és 2.000 cc között: 18.500 Ft
  • 2001 cc felett: 20.000 Ft

 

Regisztrációs adó:

  • Elektromos autók: 0 Ft 
  • Plug-in hibridek: 0 Ft
  • Egyéb (benzin, dízel, hibrid) személygépjárművek: első forgalomba helyezés, lökettérfogat és EURO besorolás alapján kerül kiszámításra

 

Vagyonszerzési (átírási) illeték:

  • Elektromos autók: 0 Ft 
  • Plug-in hibridek: 0 Ft 
  • 3 évnél fiatalabb járművek 40 kw alatt: 550 Ft/kW
  • 3 évnél fiatalabb járművek 41 kw és 80 kW között: 650 Ft/kW
  • 3 évnél fiatalabb járművek 81 kW és 120 kW között: 750 Ft/kW
  • 3 évnél fiatalabb járművek 121 kW felett: 850 Ft/kW
  • 4 és 8 év közötti járművek 40 kw alatt: 450 Ft/kW
  • 4 és 8 év közötti járművek 41 kw és 80 kW között: 550 Ft/kW
  • 4 és 8 év közötti járművek 81 kW és 120 kW között: 650 Ft/kW
  • 4 és 8 év közötti járművek 121 kW felett: 750 Ft/kW
  • 8 évnél idősebb járművek 40 kw alatt: 300 Ft/kW
  • 8 évnél idősebb járművek 41 kw és 80 kW között: 450 Ft/kW
  • 8 évnél idősebb járművek 81 kW és 120 kW között: 550 Ft/kW
  • 8 évnél idősebb járművek 121 kW felett: 650 Ft/kW

Egyenesági rokonok és házastársak közötti ajándékozás esetén mentesség igényelhető a vagyonszerzési illetékre vonatkozóan.

 

Egyéb illetékek:

  • forgalmi engedély illetéke: 6.000 Ft
  • törzskönyv illetéke: 6.000 Ft
  • rendszámtábla illetéke: 8.500 Ft

 

Honosítási megbízási díj:

  • személygépjárművek és motorkerékpárok: 60.000 Ft
  • lakóautó: 89.000 Ft
  • lakókocsi: 60.000 Ft (szállítás nélkül)
  • utánfutó: 50.000 Ft (szállítás nélkül)

 


 

Milyen költségekkel kell számolni EU-n kívülről behozott járművek esetén?

 

 

Származás-ellenőrzés:

  • 10.900 Ft

 

Vámügynöki díj:

  • 45.000 Ft + ÁFA

 

Importvám:

  • személygépjárművek: szállítási költséggel növelt járműérték 10%-a
  • motorkerékpár: szállítási költséggel növelt járműérték 6%-a
  • hazatelepülő/betelepülő kritériumok teljesülése esetén: 0%

 

ÁFA*:

  • személygépjárművek: szállítási költséggel és importvámmal növelt járműérték 27%-a
  • motorkerékpár: szállítási költséggel és importvámmal növelt járműérték 27%-a
  • hazatelepülő/betelepülő kritériumok teljesülése esetén: 0%

 

Műszaki vizsga:

  • 8.000 Ft érvényes külföldi műszaki vizsgával
  • 39.090 Ft lejárt külföldi műszaki vizsgával
  • Négykerék meghajtás pótdíj: 4.100 Ft

 

Eredetiségvizsgálat:

  • 1400 cc alatt: 17.000 Ft 
  • 1401 cc és 2.000 cc között: 18.500 Ft
  • 2001 cc felett: 20.000 Ft

 

Regisztrációs adó:

  • Elektromos autók: 0 Ft 
  • Plug-in hibridek: 0 Ft
  • Egyéb (benzin, dízel, hibrid) személygépjárművek: első forgalomba helyezés, lökettérfogat és EURO besorolás alapján kerül kiszámításra

 

Vagyonszerzési (átírási) illeték:

  • Elektromos autók: 0 Ft 
  • Plug-in hibridek: 0 Ft 
  • 3 évnél fiatalabb járművek 40 kw alatt: 550 Ft/kW
  • 3 évnél fiatalabb járművek 41 kw és 80 kW között: 650 Ft/kW
  • 3 évnél fiatalabb járművek 81 kW és 120 kW között: 750 Ft/kW
  • 3 évnél fiatalabb járművek 121 kW felett: 850 Ft/kW
  • 4 és 8 év közötti járművek 40 kw alatt: 450 Ft/kW
  • 4 és 8 év közötti járművek 41 kw és 80 kW között: 550 Ft/kW
  • 4 és 8 év közötti járművek 81 kW és 120 kW között: 650 Ft/kW
  • 4 és 8 év közötti járművek 121 kW felett: 750 Ft/kW
  • 8 évnél idősebb járművek 40 kw alatt: 300 Ft/kW
  • 8 évnél idősebb járművek 41 kw és 80 kW között: 450 Ft/kW
  • 8 évnél idősebb járművek 81 kW és 120 kW között: 550 Ft/kW
  • 8 évnél idősebb járművek 121 kW felett: 650 Ft/kW

Egyenesági rokonok és házastársak közötti ajándékozás esetén mentesség igényelhető a vagyonszerzési illetékre vonatkozóan.

 

Egyéb illetékek:

  • forgalmi engedély illetéke: 6.000 Ft
  • törzskönyv illetéke: 6.000 Ft
  • rendszámtábla illetéke: 8.500 Ft

 

Honosítási megbízási díj:

  • személygépjárművek és motorkerékpárok: 89.000 Ft
  • lakóautó: 117.000 Ft
  • lakókocsi: 89.000 Ft (szállítás nélkül)
  • utánfutó: 79.000 Ft (szállítás nélkül)

 

* A vámeljárás külföldön is lefolytatható. Mivel az ÁFA az EU-n belül hazánkban a legmagasabb, így érdemes az EU-n kívülről érkező autót már az első belépési országban levámoltatni, mellyel jelentős megtakarítás érhető el. A NAV a külföldi vámkezelést is köteles elfogadni. 


 

Mit a legolcsóbb honosítani 2022-ben?

 

Az Európai Unió környezetvédelmi stratégiájához igazodva, a magyar kormány is prioritásként tekint az elektromos autók elterjesztésének ügyére, amelyet pályázati források révén is támogat. 

Ez nem csupán új autókra, hanem külföldről behozott használt, elektromos meghajtással szerelt járművekre is igaz, mint például a Nissan Leaf vagy a Renault Zoé, illetve az egyéb középkategóriás elektromos autók. A felsőbb kategória (BMW, Tesla, Audi stb.) sajnos nem szokott beleférni a támogatási maximumba.

A pályázati forrásokon túl az állami támogatás további eszköze a regisztrációs adó alól adott mentesség, mely nem pusztán tisztán elektromos járművekre, hanem plug-inek hibridekrere is kérhető. A 2022-ben érvényben lévő kormányrendelet alapján, ha egy plug-in hibriddel meg lehet tenni 50 kilómétert pusztán a villanymotor által nyújtott hajtással, ebben az esetben elektromos autónak minősül és kérhető rá a regisztrációs adó alóli mentesség. 

A második mentességi kategória a vagyonáthuzási (átírási) illeték alól való mentesség, ahol a fentiekkel megegyező szabályok vannak érvényben. Itt még szélesebb a mentességet élvező járművek köre, mivel hazai (tehát nem külfödről behozott) autókra is vonatkozik egyszerű hazai adásvétel esetén. Figyelembe véve, hogy a regadó és az átírás szokott a legkomolyabb tétel lenni a járműbehozatal során, ennek köszönhetően ez óriási kedvezmény és nagyon vonzóvá teszi a használt elektromos autók és plug-in hibridek importját.

Írásunk végén pontos példákkal mutatjuk be, hogy mennyivel olcsóbb az elektomos autó honosítása a kedvezmények révén, mint a belső égésű motorral szerelt járműveké


 

Mennyivel kell számolni egy átlagos autó honosítására 2022-ben?

 

A honosítás teljes költségén belül a legkomolyabb tétel a regisztrációs adó és az átírási illeték. Ezek számításánál az egyik legfontosabb tényező, hogy mikor volt az autó első forgalomba helyezése. Emiatt fontos megnézni, hány éves egy átlagos autó Magyarországon, illetve hány éves autókat hoznak be külföldről.

A legfrisebb statisztikák szerint a magyar utakon futó autók átlagéletkora tizennégy és fél év. Ez nem különösebben szívderítő adat, sajnos a külföldről behozott járművek átlagéletkora sem alakul sokkal jobban, hiszen ez is bőven tíz év felett van.

gépjárművek átlagos életkora

 

Tíz évnél fiatalabb járművek esetén a regisztrációs adó szempontjából nem gond az életkor, sőt akár előnyös is lehet, ha nem nagyon új a jármű. Ez amiatt van, hogy a regadó kalkuláció egy pontig méltányolja azt, hogy a kor előrehaladtával egy gépjármű értéke csökken, és ezzel párhuzamosan az adó mértéke is arányosan kevesebb. Ez az összefüggés azonban megfordul az EURO 4-es környezetvédelmi besorolásnál, ami a 2009/2010 körüli  évjáratnál kezdődik. Az EURO 4-es vagy annál gyengébb környezetvédelmi osztályba tartozó autók a hatályos kormányrendelet szerint magasabb szorzót kapnak a regadó számításnál.

Ahogy láttuk a statisztikából az átlagos Magyarországra behozott autó 2021-ben legalább tíz éves, de inkább kicsit több. Az ilyen korú autók, ha nincsenek kétliteresnél nagyobb motorral felszerelve, akkor körülbelül 80 és 100 ezer forint közötti regadóra számíthatnak. Egy ilyen jármű maradék honosítási és forgalomba helyezési költsége az autó paraméterektől függően 60 és 100 forint között mozog. Összességében tehát azt lehet mondani, hogy egy átlagos külföldről hozott autó honosításának összköltsége 2021-ben 140 és 200 ezer forint között van. Ettől persze óriási eltérések lehetnek lefelé, ha az autó elektromos hajtású, és fölfelé, ha régebbi és/vagy nagy teljesítményű járműről van szó.

Szintén jelentős pluszköltséggel kell kalkulálni, ha a jármű nem az EU-ból érkezett vagy nem uniós szabványnak megfelelő típusról van szó


 

Milyen autót nem éri meg honosítani?

 

Ha az alábbi kitételek közül bármelyik teljesül, akkor el kell gondolkozni, hogy a teljes honosítási összeg tekintetében van-e értelme az adott járművet külföldről hozni:

- EURO 4-es és az alatti környezetvédelmi besorolású személygépjárművek: a regadó annyira magas, hogy valószínűleg nem éri meg a behozatal, valamint a forgalomba helyezéshez szükséges műszaki vizsgán és környezetvédemi ellenőrzésen is simán fennakadhat a jármű.

- 2500 köbcentinél nagyobb lökettérfogattal rendelkező személygépkocsik: mind a regisztrációs adó számításában, mind az átírási illeték kalkulációjában mumus a nagy teljesítményű autó, emiatt ilyen járműveknél jóval 300 ezer forint fölé lehet kalkulálni a teljes honosítási költséggel. Kérdés, hogy így is van-e értelmbe belevágni.

- külföldi érvényes műszaki vizsga nélküli vagy lejárt műszakis járművek: ebben az esetben nem feltétlenül lesz probléma, azonban ha a jármű idősebb, mint hat éves vagy több van benne, mint 160 ezer kilométer, akkor szigorúbb műszaki vizsgáztatásra számíthat, főleg a környezetvédelmi emissziós követelmények tekintetében. Tehát csak olyan járművet érdemes EU-s műszaki vizsga nélkül behozni, amelynél biztosak vagyunk benne, hogy át fog menni a vizsgán. 

- EU-n kívüli országból származó nem uniós belpiacra gyártott járművek: míg korábbban ez nem feltétlenül jelentett komoly problémát, 2021 januárja óta egy új kormányrendelet minden képzeletet felülmúlóan megszigorította a nem EU-s járművek műszaki ellenőrzését és forgalomba helyezését. Ha nem uniós belpiacra gyártott járműről van szó, akkor legalább az EURO 6-os emissziós szinteknek meg kell felelni, ellenkező esetben szinte biztos, hogy nem forgalomba helyezhető. Minden az Európai Unión kívülről behozott járműre EU-s típusengedélyt kell szerezni, ami jelen állás szerint a legtöbb esetben teljesen reménytelen. Ez alól a 30 évnél idősebb veterán járművek kivételt képeznek, azok eredet állaguk megőrzése révén nem kell, hogy megfeleljenek a jelenleg érvényes uniós szabványoknak.

- nem megfelelő műszaki állapotban lévő gépjárművek: ezt talán nem is kell mondani, de csotrogányokat, tragacsokat és hasonlókat 2021-ben már nem lehet borítékos rendszerben átnyomni a vizsgán. Több nagyszabású razzia is volt az utóbbi években, ahol a korrupt vizsgabiztosokat bilincsben vitték el. Ma már senki sem már kockáztatni, mert senki sem szeretne pár tízezer forintért börtönbe kerülni.

 


 

Megéri-e svájci autót behozni?

 

A svájci autók különleges esetet képeznek. A műszaki vizsgálat során az EU-s járművekkel azonos besorolást élveznek, így EURO 6-nál alacsonyabb besorolású svájci autókat is fogalomba lehet helyezni.

Honosítani viszont svájci autót nem lehet, mivel a svájci műszaki vizsga nem honosítható, tekintve, hogy Svájc nem EU tagállam

Harmadik országként (tehát nem EU tagállamként) minden Svájcból hozott áru vámkötelesEz jelent egyrészt vámfizetési kötelezettséget, amit viszont sokan nem tudnak, hogy ÁFA-t is kell fizetni a vámeljárás során. A vám és ÁFA együttes összege a jármű értékének körülbelül 40 százaléka.

A vám és ÁFA megfizetése alól mentesülni végleges Svájcból történő hazatelepülés esetén lehet. A vámeljárás díját ilyenkor is ki kell fizetni, mivel csak vámügynökség újtán lehet eljárni, ez jelenleg 60 ezer forint körül mozog. Fontos tudnivaló, hogy hazatelepülés esetén a vám- és ÁFA-mentesség igénybevétele után a járművet egy évig nem lehet elidegeníteni, tehát sem eladni, sem elajándékozni. 


 

Van-e értelme EU-n kívülről autót behozni 2022-ben?

  

A helyzet 2021. január elseje óta igencsak képlékeny, mivel az új erre vonatkozó kormányrendelet értelmezése igen kaotikus állapotokhoz vezetett a Nemzeti Közlekedési Hatóság berkein belül.

Mi az tanácsoljuk, hogy alaposan érdeklődjünk utána mielőtt belevágunk, különben könnyen lehet, hogy olyan járművet sikerül behozni, amely végül sehogysem helyezhető forgalomba Magyarországon. Megyéről megyére változik, hogy hogyan értelmezik a kormányrendeletet az NKH emberei és az okmányirodai ügyintézői. A honositsunkautot.hu szakértői segítenek eligazodni abban, hogy érdemes-e egyáltalán belevágni, és ha igen, akkor hol. Telefonos konzultációra időpontot itt lehet kérni

Lényeges tudni, hogy az Oldtimer járművek külön elbírálás alá esnek. Oldtimer minősítést akkor kaphat egy jármű, ha 30 évnél idősebb és az eredeti jellemzői nem lettek változtatva, illetve oly módon történt a helyreállítása, amely alkalmassá teszi a típus eredeti jellemzőinek bemutatására.

Oldtimerek esetében a műszaki vizsga és egyedi forgalomba helyezési eljárás alapvetően nem az uniós és hazai normáknak való megfelelést vizsgálja, hanem a múzeális minősítés feltételeinek teljesülését.

Minden egyéb nem Európai Uniós tagállamban kiállított okmányokkal rendelkező jármű esetén akkor van értelme behozni valamit, ha előzetesen meggyőződtünk róla, hogy a műszaki paraméterek, környezetvédelmi jellemzők és a rendelkezésre álló járműokmányok elegendőek ahhoz, hogy tanúsítsák az EU-s és hazai normáknak való megfelelést. Ebben az esetben sem kizárt, hogy módosításra lesz szükség az autón, például ilyen lehet a lámpatestek cseréje.


Mennyire drága az angol autók honosítása?

 

Amint arról valószínűleg mostanra már mindenkir értesült, az Egyesült Királyság 2020. február 1-jén távozott az Európai Unióból, majd 2021. január 1-jén a kilépett a közösségi vámunióból is. Ezáltal úgynevezett harmadik ország lett a behozatal szempontjából. 

A közhiedelemmel ellentétben az angol járművek hazánkban történő forgalomba helyezése elsősorban nem azért probléma, mert a kormány a jobb oldalon problémás. Nincs hazai vagy uniós előírás arra, hogy melyik oldalon kell lennie a kormánynak, ezen túl az Egyesült Királyságban a korábbi uniós tagságból fakadóan az EU-s normáknak megfelelő szabályok vonatkoznak a járművek műszaki paramétereire. Ezzel együtt a baloldali közlekedés miatt a lámpatesteket általában cserélni kell.

Az egyik gond az angol autókkal a korábban már többször említett 2020. december 31-én kiadott kormányrendelet, mely nehezen értelmezhető feltételeket állít az EU-n kívülről érkező járművek esetére. Hasonlóan problémás lehet a vámolás feltételeinek megállapítása a Brexit után, hiszen a Magyarországon lévő autók egy része még a vámunióból való kilépése előtt lépett be az EU-ba.

További nehézség, hogy bár az Angliában futó járművek nagyobbik része uniós belpiacra lett gyártva, azonban szép számmal találunk japán belpiacra gyártott autókat is.

Ez utóbbiak nem rendelkeznek az uniós típusengedéllyel, ez pedig előfeltétele a magyarországi forgalomba helyezésnek. Elvben az lenne az eljárás, hogy bevizsgálás során vagy egyéb módn igazolni kellene a Nemzeti Közlekedési Hatóság felé, hogy a műszaki paraméterek és emisszió tekintétben az uniós normáknak a jármű megfelel, valójában jelen pillanatban egy ilyen bevizsgálás feltételei nem adottak. Tapasztalataink alapján a bevizsgáláshoz értő cégek sem tudják, hogy pontosan milyen tartalommal kellene az igazolást kiadni ahhoz, hogy az új kormányrendeletnek megfeleljen.

Nem csoda tehát, hogy a honosítással foglalkozó vállalkozások jelentős része nem vállal angol autót. Az a kisebbik baj, ha valaki kerek perec közli, hogy nem ért valamihez. Az igazán nagy gond abból adódik, aki elhiteti, hogy meg tudja csinálni, felveszi az előleget, majd eltűnik. Sajnos igen sok ilyen rémtörténetet lehet hallani.

A honositsunkautot.hu két vállalkozást ismer az országban, akik megbízható módon és folyamatosan helyeznek forgalomba angol autókat. Telefonos konzultációt itt lehet kérni.  

 


 

USA autók behozatala: csak kivételes esetben javasolt

 

Az USA-ból behozott járművek általában az amerikai belpiacra készültek. Ennek egyenes következménye, hogy gond lesz az uniós szabványoknak való megfeleléssel.

Elvben ezt bevizsgáltatás útján lehet ellenőrízni, még a honosítás megkezdését megelőzően. Erre jelenleg két cégnek van jogosítványa, az első a TÜV Rheinland magyarországi képviselete, amely a TÜV anyavállalton keresztül is tud lekérni a bevizsgáláshoz szükséges adatokat, a másik pedig a Jáfi Autókutató.

A gond az, hogy tapasztalataink alapján ahogy már korábban írtuk, az 2021 elején kiadott kormányrendelet egy teljesen lehetetlen helyzetet teremtett. 2021 januárja óta nagyon kevés USA-ból jött járműről tudunk, amely megkapta a magyar rendszámot, ezért mindenféleképpen ajánlott körültekintően és alaposan tájékozódni mielőtt bárki ilyesmibe vágja a fejszéjét. 

A második kardinális kérdés USA-ból importált gépjárművek esetén a vámolás menete. A legjobb módszer általában már Németországban vagy Hollandiában a kikőtőben egy vámügynökséget megbízni, ezzel sokat lehet spórolni, elsősorban az ÁFA-n, de van, hogy az importvámon is.

Az első lényeges tudnivaló, hogy a vámolás során nem csak vámot, hanem ÁFA-t is be kell fizetni, a német és holland ÁFA-kulcs pedig jóval kedvezőbb, mint a magyarországi csúcstartó 27%. Emellett a német és holland vámtisztek nem szoktak a számlán eltérő összegtől eltérő vámértéket megállapítani, ezért jobban lehet tervezni. A magyar vámosok sokkal szigorúbban ellenőrzik a jármű tényleges értékét, és ez alapján vetik ki a vámterhet.


 

Lássunk pár példát!

MENNYIBE IS KERÜL?

 

 

Az alábbiakban konkrét példákat gyűjtöttünk össze arról, hogy mennyibe kerül különböző típusok honosítása és forgalomba helyezése 2022-ben. 

 


2012 VW Golf 1.4 benzin (Németország)

59 KW | 1397 cc | érvényes német műszaki vizsga

  • műszaki vizsga: 8.000 Ft
  • eredetiségvizsgálat: 17.000 Ft
  • regisztrációs adó: 28.117 Ft
  • vagyonszerzési illeték: 32.450 Ft
  • forgalmi engedély illetéke: 6.000 Ft
  • törzskönyv illetéke: 6.000 Ft
  • rendszámtábla illetéke: 8.500 Ft
  • honosítási munkadíj: 60.000 Ft

ÖSSZESEN: 166.567 Ft


2008 Audi A4 2.0 dízel (Ausztria) 

105 KW | 1998 cc | lejárt osztrák műszaki vizsga

  • műszaki vizsga: 39.090 Ft
  • eredetiségvizsgálat: 18.500 Ft
  • regisztrációs adó: 85.400 Ft
  • vagyonszerzési illeték: 57.750 Ft
  • forgalmi engedély illetéke: 6.000 Ft
  • törzskönyv illetéke: 6.000 Ft
  • rendszámtábla illetéke: 8.500 Ft
  • honosítási munkadíj: 60.000 Ft

ÖSSZESEN: 281.240 Ft

  


 

2014 Toyota Yaris 1.5 benzin (Belgium)

55 KW | 1468 cc | érvényes belga műszaki vizsga

  • műszaki vizsga: 8.000 Ft
  • eredetiségvizsgálat: 18.500 Ft
  • regisztrációs adó: 36.840 Ft
  • vagyonszerzési illeték: 42.250 Ft
  • forgalmi engedély illetéke: 6.000 Ft
  • törzskönyv illetéke: 6.000 Ft
  • rendszámtábla illetéke: 8.500 Ft
  • honosítási munkadíj: 60.000 Ft

ÖSSZESEN: 186.050 Ft

 


 

2014 Skoda Rapid 1.2 benzin (Csehország)

77 KW | 1197 cc | érvényes cseh műszaki vizsga

  • műszaki vizsga: 8.000 Ft
  • eredetiségvizsgálat: 17.000 Ft
  • regisztrációs adó: 29.000 Ft
  • vagyonszerzési illeték: 31.350 Ft
  • forgalmi engedély illetéke: 6.000 Ft
  • törzskönyv illetéke: 6.000 Ft
  • rendszámtábla illetéke: 8.500 Ft
  • honosítási munkadíj: 60.000 Ft

ÖSSZESEN: 165.850 Ft