------------------------------

 Mik egy külföldi autó honosításának költségei 2022-ben? - PÉLDÁKKAL!

------------------------------

Legutóbbi frissítés dátuma: 2022. január 1.

 


 

Milyen költségekkel kell számolni EU tagállamból behozott járművek esetén?

 

Műszaki szemle (érvényes külföldi műszaki vizsga esetén)

8.000 Ft

Műszaki vizsga (érvényes külföldi műszaki vizsga hiányában)

39.090 Ft

Eredetiségvizsgálat

17.000 - 20.000 Ft

Regisztrációs adó (vámhatóság)

egyedi kalkuláció alapján

Vagyonszerzési illeték (okmányiroda)

egyedi kalkuláció alapján

Forgalmi engedély kiállításának illetéke (okmányiroda)

6.000 Ft

Törzskönyv illetéke (okmányiroda)

6.000 Ft

Rendszámtábla díja (okmányiroda)

8.500 Ft

 


 

Milyen költségekkel kell számolni EU-n kívülről behozott járművek esetén?

 

Importvám*

Vámérték 10%-a

ÁFA*

Vámérték 27%-a

Származásellenőrzési eljárás

10.800 Ft

Műszaki vizsga + egyedi forgalomba helyezési eljárás

39.090 Ft

Eredetvizsgálat

17.000 - 20.000 Ft

Regisztrációs adó (vámhatóság)

változó

Vagyonszerzési illeték (okmányiroda)

változó

Forgalmi engedély kiállításának illetéke (okmányiroda)

6.000 Ft

Törzskönyv illetéke (okmányiroda)

6.000 Ft

Rendszámtábla díja (okmányiroda)

8.500 Ft

 

* A vámeljárás külföldön is lefolytatható. Mivel az ÁFA az EU-n belül hazánkban a legmagasabb, így érdemes az EU-n kívülről érkező autót már az első belépési országban levámoltatni, mellyel jelentős megtakarítás érhető el. A NAV a külföldi vámkezelést is köteles elfogadni. 


 

Mit a legolcsóbb honosítani 2022-ben?

 

Az Európai Unió környezetvédelmi stratégiájához igazodva, a magyar kormány is prioritásként tekint az elektromos autók elterjesztésének ügyére, amelyet pályázati források révén is támogat. Ez nem csupán új autókra, hanem külföldről behozott használt, elektromos meghajtással szerelt járművekre is igaz, mint például a Nissan Leaf vagy a Renault Zoé, illetve az egyéb középkategóriás elektromos autók. A felsőbb kategória (BMW, Tesla, Audi stb.) sajnos nem szokott beleférni a támogatási maximumba.

A pályázati forrásokon túl az állami támogatás további eszköze a regisztrációs adó alól adott mentesség, mely nem pusztán tisztán elektromos járművekre, hanem plug-inek hibridekrere is kérhető. A 2022-ben érvényben lévő kormányrendelet alapján, ha egy plug-in hibriddel meg lehet tenni 50 kilómétert pusztán a villanymotor által nyújtott hajtással, ebben az esetben elektromos autónak minősül és kérhető rá a regisztrációs adó alóli mentesség. 

A második mentességi kategória a vagyonáthuzási (átírási) illeték alól való mentesség, ahol a fentiekkel megegyező szabályok vannak érvényben. Itt még szélesebb a mentességet élvező járművek köre, mivel hazai (tehát nem külfödről behozott) autókra is vonatkozik egyszerű hazai adásvétel esetén. Figyelembe véve, hogy a regadó és az átírás szokott a legkomolyabb tétel lenni a járműbehozatal során, ennek köszönhetően ez óriási kedvezmény és nagyon vonzóvá teszi a használt elektromos autók és plug-in hibridek importját.

Írásunk végén pontos példákkal mutatjuk be, hogy mennyivel olcsóbb az elektomos autó honosítása a kedvezmények révén, mint a belső égésű motorral szerelt járműveké


 

Mennyivel kell számolni egy átlagos autó honosítására 2022-ben?

 

A honosítás teljes költségén belül a legkomolyabb tétel a regisztrációs adó és az átírási illeték. Ezek számításánál az egyik legfontosabb tényező, hogy mikor volt az autó első forgalomba helyezése. Emiatt fontos megnézni, hány éves egy átlagos autó Magyarországon, illetve hány éves autókat hoznak be külföldről.

A legfrisebb statisztikák szerint a magyar utakon futó autók átlagéletkora tizennégy és fél év. Ez nem különösebben szívderítő adat, sajnos a külföldről behozott járművek átlagéletkora sem alakul sokkal jobban, hiszen ez is bőven tíz év felett van.

gépjárművek átlagos életkora

 

Tíz évnél fiatalabb járművek esetén a regisztrációs adó szempontjából nem gond az életkor, sőt akár előnyös is lehet, ha nem nagyon új a jármű. Ez amiatt van, hogy a regadó kalkuláció egy pontig méltányolja azt, hogy a kor előrehaladtával egy gépjármű értéke csökken, és ezzel párhuzamosan az adó mértéke is arányosan kevesebb. Ez az összefüggés azonban megfordul az EURO 4-es környezetvédelmi besorolásnál, ami a 2009/2010 körüli  évjáratnál kezdődik. Az EURO 4-es vagy annál gyengébb környezetvédelmi osztályba tartozó autók a hatályos kormányrendelet szerint magasabb szorzót kapnak a regadó számításnál.

Ahogy láttuk a statisztikából az átlagos Magyarországra behozott autó 2021-ben legalább tíz éves, de inkább kicsit több. Az ilyen korú autók, ha nincsenek kétliteresnél nagyobb motorral felszerelve, akkor körülbelül 80 és 100 ezer forint közötti regadóra számíthatnak. Egy ilyen jármű maradék honosítási és forgalomba helyezési költsége az autó paraméterektől függően 60 és 100 forint között mozog. Összességében tehát azt lehet mondani, hogy egy átlagos külföldről hozott autó honosításának összköltsége 2021-ben 140 és 200 ezer forint között van. Ettől persze óriási eltérések lehetnek lefelé, ha az autó elektromos hajtású, és fölfelé, ha régebbi és/vagy nagy teljesítményű járműről van szó.

Szintén jelentős pluszköltséggel kell kalkulálni, ha a jármű nem az EU-ból érkezett vagy nem uniós szabványnak megfelelő típusról van szó. 


 

Milyen autót nem éri meg honosítani?

 

Ha az alábbi kitételek közül bármelyik teljesül, akkor el kell gondolkozni, hogy a teljes honosítási összeg tekintetében van-e értelme az adott járművet külföldről hozni:

- EURO 4-es és az alatti környezetvédelmi besorolású személygépjárművek: a regadó annyira sok lesz, hogy nem valószínű, hogy meg fogja érni, valamint forgalomba helyezéshez szükséges műszaki vizsgán és környezetvédemi ellenőrzésen is simán fennakadhat a jármű.

- 2500 köbcentinél nagyobb lökettérfogattal rendelkező személygépkocsik: mind a regisztrációs adó számításában, mind az átírási illeték kalkulációjában mumus a nagy teljesítményű autó, emiatt ilyen járműveknél jóval 300 ezer forint fölé lehet kalkulálni a teljes honosítási költséggel. Kérdés, hogy így is megéri-e.

- külföldi érvényes műszaki vizsga nélküli vagy lejárt műszakis járművek: ebben az esetben nem feltétlenül lesz probléma, azonban ha a jármű idősebb, mint hat éves vagy több van benne, mint 160 ezer kilóméter, akkor szigorúbb műszaki vizsgáztatásra számíthat, főleg a környezetvédelmi emissziós követelmények tekintetében. Tehát csak olyan járművet érdemes EU-s műszaki vizsga nélkül behozni, amelynél biztosak vagyunk benne, hogy át fog menni a vizsgán. 

- EU-n kívüli országból származó nem uniós belpiacra gyártott járművek: míg korábbban ez nem feltétlenül jelentett komoly problémát, 2021 januárja óta egy új kormányrendelet minden képzeletet felülmúlóan megszigorította a nem EU-s járművek műszaki ellenőrzését és forgalomba helyezését. Ha ne uniós belpiacra járműről van szó, akkor legalább az EURO 6-os emissziós szinteknek meg kell felelni, ellenkező esetben szinte biztos, hogy nem forgalomba helyezhető. Minden az Európai Unión kívülről behozott járműre EU-s típusengedélyt kell szerezni, ami jelen állás szerint a legtöbb esetben teljesen reménytelen. Ez alól a 30 évnél idősebb Oldtimerek kivételt képeznek, azok eredet állaguk megőrzése révén nem kell, hogy megfeleljenek a jelenleg érvényes uniós szabványoknak.

- nem megfelelő műszaki állapotban lévő gépjárművek: ezt talán nem is kell mondani, de csotrogányokat, tragacsokat és hasonlókat 2021-ben már nem lehet borítékos rendszerben átnyomni a vizsgán. Több nagyszabású razzia is volt az utóbbi években, ahol a korrupt vizsgabiztosokat bilincsben vitték el. Ma már senki sem már kockáztatni, mert senki sem szeretne pár tízezer forintért börtönbe kerülni.

 


 

Megéri-e svájci autót behozni?

 

2020. december 31-én váratlanul kijött egy kormányrendelet, amely drasztikus szigor alá vonta az EU-n kívülről behozott gépjárművek honosítási és forgalomba helyezési eljárását. Mivel Svájc nem EU-s tagállam, így ezek az új drákói szabályok ezeket a Svájcból importált autókat is sújtják.

Leginkább a hat évnél korosabb és/vagy 160.000 km-nél többet futott járművek esetében lehet bonyodalmakra számítani. Ahogy az előzőekben már írtuk, a nem uniós belpiacra gyártott járművek szintén jó eséllyel fenn akadnak a rostán, szerencsére Svájcban a legtöbb autó EU-s modell. 

Ez természetesen korántsem jelenti azt automatikusan, hogy a jó műszaki állapotban lévő régebbi vagy többet futott svájci járművek nem honosíthatóak, azonban mindenféleképpen javasolt előzetesen tájékozódni a várható költségekről és ügyintézés várható időtartamáról. További információt munkatársaink készségesen nyújtanak Önnek a +36 30 133 5600 telefonszámon. 

Bár ez nem újdonság, de szintén be kell kalkulálni svájci import esetén az importvám és az ÁFA összegét. Ezek megfizetése alól mentesülni elsősorban végleges Svájcból történő hazatelepülés esetén lehet, bár a vámeljárást ilyenkor is ki kell fizetni, mivel csak vámügynökség újtán lehet eljárni, ami akár százezer forint is lehet. Az importvám megfizetése alól is lehet mentesülni, ha jó előre gondolkodunk, megfelelő számlanyilatkozatot kérünk az eladótól és kiváltjuk a T1 okmányt az uniós határátlépésnél. Ebben szintén egy autóimporthoz értő vámügynökség tud segíteni, akikkel érdemes előre egyeztetni a vámmentesség feltételeiről, mert utólag nehéz a szükséges okmányokat pótoltatni.

 


 

Van-e értelme EU-n kívülről autót behozni 2022-ben?

 

 

A helyzet 2021. január elseje óta igencsak képlékeny, mivel az új erre vonatkozó kormányrendelet értelmezése igen kaotikus állapotokhoz vezetett a Nemzeti Közlekedési Hatóság berkein belül. Mi az tanácsoljuk, hogy alaposan érdeklődjünk utána mielőtt belevágunk, különben könnyen lehet, hogy olyan járművet sikerül behozni, amely végül sehogysem helyezhető forgalomba Magyarországon. Megyéről megyére változik, hogy hogyan értelmezik a kormányrendeletet az NKH emberei és az okmányirodai ügyintézői, és egészen elképesztő hivatkozásokkal tagadják meg járművek műszaki vizsgáztatását és forgalomba helyezését.

Az egyetlen kivétel az Oldtimer járművek, amelyek nem baj, ha EU-n kívülről jöttek. Oldtimer minősítést akkor kaphat egy jármű, ha 30 évnél idősebb és az eredeti műszaki jellemzői nem lettek változtatva, illetve oly módon történt a helyreállítása, amely alkalmassá teszi a típus eredeti jellemzőinek bemutatására. Oldtimerek esetében a műszaki vizsga és egyedi forgalomba helyezési eljárás alapvetően nem az uniós és hazai normáknak való megfelelést vizsgálja, hanem a múzeális minősítés feltételeinek teljesülését.

Minden egyéb nem Európai Uniós tagállamban kiállított okmányokkal rendelkező jármű esetén akkor van értelme behozni valamit, ha előzetesen meggyőződtünk róla, hogy a műszaki paraméterek, környezetvédelmi jellemzők és a rendelkezésre álló dokumentumok elegendőek ahhoz, hogy tanúsítsák az EU-s és hazai normáknak való megfelelést. Ebben az esetben sem kizárt, hogy módosításra lesz szükség az autón, például ilyen lehet a lámpatestek cseréje.

További részletekért keressen minket a +36301335600 telefonszámon! 

 

Mennyire kerül sokba angol autók honosítása a Brexit után?

Amint az tudvalevő az Egyesült Királyság 2020. február 1-jén távozott az Európai Unióból, majd 2021. január 1-jén a kilépett a közösségi vámunióból is. Ezáltal úgynevezett harmadik ország lett a behozatal szempontjából. 

A közhiedelemmel ellentétben az angol járművek hazánkban történő forgalomba helyezése nem a jobbkormányosság miatt problémás. Nincs hazai vagy uniós előírás arra, hogy melyik oldalon kell lennie a kormánynak, ezen túl az Egyesült Királyságban a korábbi uniós tagságból fakadóan az EU-s normáknak megfelelő szabályok vonatkoznak a járművek műszaki paramétereire. A baloldali közlekedés miatt a lámpatesteket általában cserélni kell.

Az egyik gond az angol autókkal a korábban már többször említett 2020. december 31-én kiadott kormányrendelet, mely nehezen értelmezhető feltételeket állít az EU-n kívülről érkező járművek esetére. Hasonlóan problémás a vámolás feltételeinek megállapítása a Brexit után, hiszen a Magyarországon lévő autók egy része még a vámunióból való kilépése előtt lépett be az EU-ba.

További nehézség, hogy bár az Angliában futó járművek nagyobbik része uniós belpiacra lett gyártva, azonban szép számmal találunk japán belpiacra gyártott autókat is. Ez utóbbiak nem rendelkeznek az uniós típusengedéllyel, ez pedig előfeltétele a magyarországi forgalomba helyezésnek. Elvben az lenne az eljárás, hogy bevizsgálás során vagy egyéb módn igazolni kellene a Nemzeti Közlekedési Hatóság felé, hogy a műszaki paraméterek és emisszió tekintétben az uniós normáknak a jármű megfelel, valójában jelen pillanatban egy ilyen bevizsgálás feltételei nem adottak. A bevizsgáláshoz értő cégek sem tudják, hogy pontosan milyen tartalommal kellene az igazolást kiadni ahhoz, hogy az új kormányrendeletnek megfeleljen.

A mi tapasztalataink eddig 2021-ben nagyon rosszak az angol autók honosításának esélyeiről. Van olyan NKH vizsgaközpont ahol eddig egy angol jármű sem ment át még indén a vizsgán. A vizsgabiztosok teljesen szabad kezet kaptak abban, hogy mit fogadnak be, de ők alapvetően autószerelők és nem közigazgatási szakemberek ezért a jogszabályi értelmezés kapcsán óriási gondok vannak.

A honosítással foglalkozó cégek nagy része nem is vállal már angol autót. Sajnos mi is csak kivételes esetben merünk belevágni, tanácsadásért és részletekért kérjük hívja a +36 30 133 5600 telefonszámot.

 


 

USA autók behozatala: csak kivételes esetben javasolt

 

Az USA-ból behozott járművek általában az amerikai belpiacra készültek. Ennek egyenes következménye, hogy gond lesz az uniós szabványoknak való megfeleléssel. Elvben ezt bevizsgáltatás útján lehet ellenőrízni, még a honosítás megkezdését megelőzően. Erre jelenleg két cégnek van jogosítványa, az első a TÜV Rheinland magyarországi képviselete, amely a TÜV anyavállalton keresztül is tud lekérni a bevizsgáláshoz szükséges adatokat, a másik pedig a Jáfi Autókutató. A gond az, hogy tapasztalataink alapján ahogy már korábban írtuk, az év elején kiadott kormányrendelet egy teljesen lehetetlen helyzetet teremtett. Idén eddig nagyon kevés USA-ból jött járműről tudunk, amely megkapta a magyar rendszámot, ezért mindenféleképpen ajánlott körültekintően és alaposan tájékozódni mielőtt bárki ilyesmibe vágja a fejszéjét. Bővebb információt a +36 30 133 5600 telefonszámon tudunk adni.

A második kardinális kérdés USA-ból importált gépjárművek esetén a vámolás menete. A legjobb módszer általában már Németországban vagy Hollandiában a kikőtőben egy vámügynökséget megbízni, ezzel sokat lehet spórolni, elsősorban az ÁFA-n, de van, hogy az importvámon is. Az első lényeges tudnivaló, hogy a vámolás során nem csak vámot, hanem ÁFA-t is be kell fizetni, a német és holland ÁFA-kulcs pedig jóval kedvezőbb, mint a magyarországi csúcstartó 27%. Emellett a német és holland vámtisztek nem szoktak a számlán eltérő összegtől eltérő vámértéket megállapítani, ezért jobban lehet tervezni. Bájos országunk vámhatósága természetesen éppen ezzen ellentétes logika alapján működik, és ha lehet, akkor felülírja a számlán szereplő vételárat és magasabb vámértéket állapít meg, hogy utána arra lehessen kivetni a vámot és az ÁFA-t.


 

Lássunk pár példát! Mennyibe is kerül?

 

 

Az alábbiakban konkrét példákat gyűjtöttünk össze arról, hogy mennyibe kerül különböző típusok honosítása és forgalomba helyezése 2022-ben. 

 


2002 VW Golf 1.4 benzin (Németország)

Németországban vásárolt 1.4-es benzines Volkswagen Golf Trendline honosítása, évjárat: 2012. május, teljesítmény: 59 KW. Érvényes német műszaki vizsgával rendelkezik

Műszaki szemle (Nemzeti Közlekedési Hatóság)

8,000 Ft

Eredetvizsgálat

18,500 Ft

Regisztrációs adó (vámhatóság)

17,117 Ft

Vagyonszerzési illeték (okmányiroda)

32,450 Ft

Forgalmi engedély kiállításának illetéke (okmányiroda)

6,000 Ft

Törzskönyv illetéke (okmányiroda)

6,000 Ft

Rendszámtábla díja (okmányiroda)

8,500 Ft

A honosítás teljes költsége:

95,567 Ft


2008 Audi A4 2.0 dízel (Ausztria)

2008-as Ausztriában vásárolt dízel 2.0, teljesítmény: 105 kW

Érvényes osztrák műszaki vizsgával nem rendelkezik

Műszaki vizsga (Nemzeti Közlekedési Hatóság)

39,090 Ft

Eredetvizsgálat

18,500 Ft

Regisztrációs adó (vámhatóság)

74,400 Ft

Vagyonszerzési illeték (okmányiroda)

57,750 Ft

Forgalmi engedély kiállításának illetéke (okmányiroda)

6,000 Ft

Törzskönyv illetéke (okmányiroda)

6,000 Ft

Rendszámtábla díja (okmányiroda)

8,500 Ft

A honosítás teljes költsége:

210,240 FT

  


2014 Toyota Yaris 1.5 benzin (Belgium)

Belgiumban vásárolt hibrid 1.5-ös Toyota Yaris honosítása, évjárat: 2014. március, teljesítmény: 55 KW.

Érvényes belga műszaki vizsgával rendelkezik

Műszaki szemle (Nemzeti Közlekedési Hatóság)

8,000 Ft

Eredetvizsgálat

18,500 Ft

Regisztrációs adó (vámhatóság)

25,840 Ft

Vagyonszerzési illeték (okmányiroda)

42,250 Ft

Forgalmi engedély kiállításának illetéke (okmányiroda)

6,000 Ft

Törzskönyv illetéke (okmányiroda)

6,000 Ft

Rendszámtábla díja (okmányiroda)

8,500 Ft

A honosítás teljes költsége:

115,090 Ft


..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Kérdése van?

 

+36 30 133 5600

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................