Ukrajnából
behozott autó
honosítása
*** 2025-ben ***
Telefonos konzultáció:
Friss tartalom!
Ezt az oldalt a honositsunkautot.hu csapata
2025. június 6-án
nézte át utoljára, bátran megbízhatsz a leírtakban.

Válassz témáink közül:

Milyen okmányokra lesz szükség ukrán autó honosításához Magyarországon?
Ukrán forgalmi engedély
Az ukrán eredeti forgalmi engedély nélkül nem lehetséges az eljárás lebonyolítása.


Certificate of Conformity (CoC)
A magyarországi forgalomba helyezés feltétele, hogy az autó uniós normáknak való megfelelősége igazolható legyen. Erre szolgál a Certificate of Conformity (CoC) elnevezésű gyártói igazolás.

Eredetileg a német piacra gyártott, majd Ukrajnába exportált autók esetén előfordul, hogy nem CoC a gyártói igazolás megnevezése, hanem EB-Übereinstimmungsbescheinigung.

Mi a teendő, ha nincs CoC okmány az autóhoz?
Ha elkallódott vagy sohasem volt meg a CoC okmány, a pótlást az Euro CoC oldalán keresztül lehet igényelni.
Tulajdonjog igazolása
Minden magyarországra behozott külföldi autó esetén követelmény a forgalomba helyezést kérelmező tulajdonjogának hiteles igazolása. A tulajdonog igazolása általában adásvételi szerződés vagy számla bemutatásával történik.
Hogyan lehet tulajdonjogot igazolni adásvételi szerződés nélkül?
A legtöbb ukrán autót ukrán állampolgárok hozzák be, így nem rendelkeznek adásvételi szerződéssel. Ha már ők szerepelnek az ukrán forgalmi engedélyben, mint tulajdonos, ebben az esetben úgynevezett tulajdonosi nyilatkozattal tudják igazolni tulajdonjogukat.
Fényképes azonosító okmány
Nem csak az autó adatait, hanem az autó tulajdonosának adatait is igazolni kell az eljárás során. Ezt az alábbi okmányokkal lehet megtenni:
- útlevél (ukrán, magyar vagy bármely másik állam által kiállított útlevél megfelelő)
- személyi igazolvány (magyar állampolgárok esetén)
Ha a tulajdonos nem magyar állampolgár, ez esetben az alábbi okmányokra is szükség lesz:
- regisztrációs kártya (EU tagállam állampolgárai esetén)
- tartózkodási engedély (nem EU tagállam állampolgárai esetén)
Mik egy ukrán autó magyarországi honosításának lépései?
Az alábbiakban azokat a lépéseket szedtük össze, amelyek révén egy ukrán autó forgalomba helyezhetővé válik Magyarországon, azaz magyar rendszám kerülhet rá. A sorrend bizonyos esetekben változhat, illetve bizonyos lépéseket párhuzamosan is le lehet bonyolítani.
1. lépés: magyarországi gépjármű üzemeltetésre való jogosultság vizsgálata
- első lépésben meg kell vizsgálnunk, hogy az a személy, aki az ukrán autót honosítani szeretné jogosult-e arra, hogy Magyarországon gépjármű üzemben tartója lehessen

Tipp a profitól:
"Magyarországon elkülönül a tulajdonos és üzembentartó személye. Egy autóra bárki megszerezheti a tulajdonjogot egy egyszerű adásvételi szerződéssel, azonban ez távolról sem jelenti azt, hogy az autó az ő nevére forgalomba is helyezhető. Ennek megállapítása során számos tényezőt kell figyelembe venni, különösen külföldi állampolgárok esetén. "
2. lépés: A jármű előélet tisztázása
- hatósági eljárás keretében igazolni kell, hogy az autó nem áll elidegenítési tilalom alatt, ennek elnevezése „származás-ellenőrzés”
- a származás-ellenőrzés során az is ellenőrzésre kerül, hogy az autó nem lopott-e, illetve nem körözik-e valamilyen bűncselekmény kapcsán
- az ukrán autók jelentős része már volt korábban valamelyik EU országban forgalomban (vagy akár többen is!), ezért különösen javasolt egy CarVertical lekérdezés útján feltárni a jármű előéletét, megkímélve magunkat a kellemetlen meglepetésektől
3. lépés: VPID szám igénylés
A VPID szám a magyar adó- és vámhatóság (NAV) által kiadott azonosító szám. Ukrán jármű behozatala esetén két olyan eljárást is találunk, amelyhez elengedhetetlen a VPID szám: a vámeljárás, valamint a regisztrációs adó eljárás.
- a vámeljárás, valamint a regisztrációs adó eljárás.
- valamint a regisztrációs adó eljárás.
Éppen ezért még a legelején érdemes túlesni a VPID szám igénylésen, amelynek folyamatáról az alábbi linkre kattintva találsz bővebb információt:
4. lépés: A vámeljárás lefolytatása
- minden ukrán rendszámú autó vámáru
- akár magyarországi forgalomba helyezésről, akár magyarországi eladásról van szó, az autót közösségi forgalomba kell bocsátani vámeljárás során
Figyelem! Hogyan ne keveredjünk vámbűncselekménybe?
Aki vámkezelés nélkül ukrán autót továbbad, könnyen kimerítheti a csempészet fogalmát. Egy átlagos autó értékét tekintve a bűncselekmény a Btk. szerint "jelentős értékre" valósul meg, ami súlyosbíthatja a büntetést. Mielőtt ukrán autót adunk-veszünk, konzultáljunk szakértővel arról, hogy kinek és mikor kell az autót vámkezelni ahhoz, hogy az autó ne minősüljön csempészárunak!
Mennyi vámot kell fizetni?
- a vámteher teljes mértéke:
- fontos kiegészítés, hogy az ÁFA számításánál a jogszabály szerint a bázisértékhez már hozzáadásra kerül a vám összege

Tipp a profitól:
"Fontos kérdés a vámkezelésnél, hogy minek a 10 százaléka a vám. A kalkuláció alapjául szolgáló vámértéket a magyar vámhatóság minden járműre vonatkozóan egyedileg állapítja meg, ez járműérték és a szállítási költség összege. Előzetes értékbecslést bizonyos vámhivatalok esetén ki lehet kérni, ami általában 30 napig érvényes. "
Kinek jár vámmentesség?
- vámmentesség annak járhat, aki Ukrajnából Magyarországra költözött, illetve a jelenlegi háborús helyzetben Magyarországra menekült és saját ukrán rendszámú autóját szeretné hazánkban forgalomba helyezni (azaz magyar rendszámmal ellátni)
- a vámmentesség nem automatikus, vámmentességi kérelem benyújtása útján szerezhető meg a vámmentes státusz amennyiben a jogszabályi feltételek teljesülnek, valamint a kérelmező benyújtja a megfelelő alátámasztó dokumentumokat
5. lépés: Uniós normáknak való megfelelőség igazolása
Ukrán autó honosítási eljárás során minden esetben igazolnunk kell, hogy az EU műszaki, környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági követelményeinek megfelel az autó.
Hogyan történhet az uniós megfelelőség igazolása?
- CoC okmány útján (= Certificate of Conformity)
- uniós adattábla megléte esetén

- TÜV bevizsgálási certifikáció bemutatásával
6. lépés: műszaki vizsgára való felkészítés
A magyar rendszám egyik legfontosabb előfeltétele az, hogy az autó a Nemzeti Közlekedési Hatóság valamelyik hivatalos vizsgaállomáson az előírt vizsgálatoknak megfeleljen.
A közlekedéshatósági vizsgálat két részből áll:
- az autó műszaki megvizsgálása a 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet alapján
A fenti két vizsgálatra összefoglalóan KPM vizsgaként szokás hivatkozni.
A sikeres KPM vizsga előtt tanácsos az autót átnézetni, bármilyen hiányosság esetén a szükséges javításokat elvégeztetni.
Hogyan kell egy ukrán autót felkészíteni a KPM vizsgára?
A sikeres KPM vizsgához az itt található listában találhatóak a leglényegesebb szempontok, amelyek alapján az autót át kell nézetni és felkészíteni.
7. lépés: KPM vizsgára bejelentés
KPM vizsgán kizárólag olyan jármű vehet részt, amely az erre rendszeresített online felületen előzetesen bejelentésre került.

Tipp a profitól:
"KPM vizsgára autót bejelenteni a forgalmi engedély és adásvételi szerződés vagy törzskönyv csatolásával lehet. Ha valaki saját autót hoz Magyarországra Ukrajnából, sem adásvételije nem lesz, sem pedig törzskönyve, hiszen Ukrajnában nem létezik ilyen okmány. Ez esetben egy kinyomtatott és aláírt tulajdonosi nyilatkozatot tanácsos becsatolni az ukrán forgalmi mellé. "
8. lépés: egyedi forgalomba helyezési eljárás
Ukrán autó behozatal esetén a KPM vizsga első része az úgynevezett egyedi forgalomba helyezési eljárás.
Az egyedi forgalomba helyezés sikere lényegében azon áll és bukik, hogy az autó EU normáknak való megfelelőségét meg tudja-e állapítani a hatóság. Ahogy korábban írtuk, erre a legegyszerűbb megoldás a CoC okmány bemutatása. Ha nincs az autó papírjai között CoC, ilyen esetben az EuroCOC oldaláról lehet újat igényelni.
9. lépés: műszaki vizsga
Bár a jogszabály csak „műszaki megvizsgálásként” hivatkozik a KPM vizsga második szakaszára, ez valójában a műszaki megfelelőségen túl további vizsgálatokat is jelent:
- környezetvédelmi megfelelőség vizsgálata
- közlekedésbiztonsági megfelelőség vizsgálata
10. lépés: eredetiségvizsgálat
Megtévesztő lehet, hogy korábban már volt szó a kötelező „származás-ellenőrzés” lépéséről, azonban sajnos emellett még eredetiségvizsgálatra szükség lesz.
Ennek oka, hogy az eredetiségvizsgálat általánosságban minden külföldi jármű forgalomba helyezésének jogszabályi feltétele, a már korábban elvégzett származás-ellenőrzés sajnos nem váltja ki.
11. lépés: regisztrációs adó eljárás
Minden külföldről behozott személyautó, motorkerékpár és lakóautó regisztrációs adó eljárásra kötelezett, emellett bizonyos haszongépjárműveknek is át kell rajta esni.

Tipp a profitól:
Az egyik leggyakoribb hiba, hogy a regisztrációs adót a jármű tulajdonosa valamelyik NAV adóhivatali kirendeltségen szeretné befizetni. Ez sajnos nem fog menni, mivel a regisztrációs adó furcsa módon vámhatósági hatáskör. A NAV-on belül szigorúan elkülönül az adóigazgatás és a vámigazgatás, az utóbbi ügyintézése lényegesen bonyolultabb és kizárólag a NAV kifejezetten vámeljárásra kijelölt ügyfélszolgálati pontjain intézhető. Én mindenkinek azt javasolnám, hogy a regisztrációs adó kérelem beadását erre szakosodott ügyintézőn keresztül tegye meg, ehhez általában elegendő e-mailen beküldeni az okmányokat, amellyel rengeteg időt spórolhatunk meg magunknak."
12. lépés: Biztosításkötés
Az alvázszámra kikért KGFB ajánlat kockázatviselésének kezdete legkésőbb a rendszám kiváltás napja legyen, inkább előbb, mint később!
13. lépés: forgalomba helyezési kérelem benyújtása
Ez már a célegyenes: amennyiben a fenti lépések mind sikerültek, benyújthatod ukrán autód magyarországi forgalomba helyezési kérelmét.