------------------------------
Ukrán autók honosítása
------------------------------
Legutóbbi frissítés dátuma: 2022. június 17.
Az Ukrajnában dúló háború elől menekülőknek ingyenes konzultációs lehetőséget biztosítunk az alábbi kérdésekben magyar és angol nyelven:
- előszűrés és tanácsadás Magyarországra menekült ukrán állampolgárok járműveinek vám- és ÁFA-mentes vámkezelésével kapcsolatban
- ukrán járművek előzetes vámértékének megállapítása
- ukrán rendszámű járművek uniós normáknak való megfelelősségének előzetes megállapítása
- lejárt műszaki vizsgával és/vagy lejárt biztosítással rendelkező ukrán járművek ideiglenes magyar rendszámmal való ellátásának előkészítése
Időpontfoglalás: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Kérjük az időpontfoglaláshoz lehetőség szerint a jármű okmányait fényképen vagy szkennelve csatolni szíveskedjenek!
Kiemelten fontos tudnivalók Ukrajnából behozott járművek esetén
- Ukrajna nem EU tagállam, ezért csak vámkezelést és származás-ellenőrzést követően helyezhető forgalomba ukrán jármű.
- Az ukrán járművek egy jelentős része nem az uniós piacra készült, ezért csak EU-s megfelelőségi bevizsgálást követően helyezhetőek forgalomba.
- A származás-ellenőrzési eljáráshoz szükség van az ukrán hatóság hivatalos visszajelzésére, amelynek átfutási ideje a háború miatt rendkívül bizonytalan.
Ukrán autó behozatal - általános információk
Vámfizetés | ÁFA-fizetés | Exportrendszám | Műszaki vizsga | Regisztrációs adó | Eredetiségvizsgálat
Kell-e vámot fizetni Ukrajnából hozott járművek után?
Igen. A vám mértéke tíz százalék, amelyre 27% ÁFA is tevődik. A teljes vámteher így az autó értékének 39.7%-a.
Szükséges-e ÁFA-t befizetni Ukrajnából hozott gépjárművek után?
Az uniós importvám jogszabályok alapján minden EU-n kívülről behozott jármű után ÁFA-t kell fizetni. Az ÁFA mérték az adott tagállamban érvényes ÁFA-kulcs alapján történik.
Meddig lehet közlekedni ukrán rendszámmal Magyarországon?
Elvileg hat hónapig lehet úgy közlekedni külföldi rendszámmal Magyarországon, ha valaki életvitelszerűen itt tartózkodik. Ezután intézkedni kell a jármű magyarországi forgalomba helyezéséről. A jelen helyzetben nem valószínű, hogy a rendőrök szigorúan veszik ezt a szabályt.
Kell-e igazolni az ukrán érvényes műszaki vizsga meglétét?
A rendőr igazoltatás során ellenőrzheti az alábbiakat:
- jármű forgalmi engedélye
- jármű műszaki megfelelőségének igazolása
- a külföldi kötelező biztosítás megléte
A honosítás során nincs szükség ukrán műszaki vizsga igazolásra, mivel mindenféleképpen egyedi forgalomba helyezés és műszaki vizsga szükséges EU-n kívüli járművek forgalomba helyezézéhez.
Kell-e regisztrációs adót befizetni Ukrajnából származó járművek honosításához?
Regisztrációs adót az alábbi esetekben nem kell fizetni:
- a jármű elektromos meghajtással rendelkezik és a gyári CoC igazolását be lehet mutatni
- a jármű plug-in hibrid meghajtással rendelkezik és a gyári CoC igazolását be lehet mutatni
- a jármű tehergépjármű vagy busz besorolású a külföldi forgalmi engedély alapján
- a jármű már legalább egyszer korábban forgalomba lett helyezve Magyarországon
Minden egyéb esetben a regisztrációs adó megfizetése kötelező!
Ukrán autó honosítás lépései
Első lépésben meg kell bizonyosodni arról, hogy a jármű megfelel a hatályos unión kívülről származó járművekre vontakozó környezetvédelmi és egyéb normáknak:
- egyáltalán megállapítható-e a jármű EURO besorolása
- milyen EURO besorolás vonakozik az adott járműre (általában minimum EURO 6 az előírás)
- rendelkezik-e CoC okmánnyal vagy egyéb hiteles dokumentummal, amelyből megállapíthatóak a pontos műszaki paraméterek
- a jármű adattábláján a megfelelő típuskód szerepel ("EU megfelelőséget igazoló adattábla")
Második lépésben, tisztázni kell a jármű előéletét.
Ez kizárólag származás-ellenőrzési eljárás lefolytatásával tehető meg.
A származás-ellenőrzés során az ukrán hatóságnak vissza kell igazolni, hogy a járművet nem körözik Ukrajnában. A jelenlegi háborús helyzetben kérdéses, hogy mennyi idő alatt szerezhető be ez az igazolás.
A harmadik lépés a vámkezelés, a vámeljárás lefolytatása nélkül EU-n kívüli jármű nem kerülhet szabad forgalomba. Meg kell vizsgálni, hogy a vámeljárás alanya jogosult-e bármilyen kedvezményre. A vámeljárás alanya az a személy, aki a járművet behozta Európába. Ez nem feltételnül az ukrán tulajdonos, ha ő eladja itt az autót, akkor a magyar fél válik az importőrré, feltéve, hogy ukrán lakcímmel szerepel az adásvételi szerződésen.
Negyedik lépésben úgynevezett egyedi forgalomba helyezéssel egybekötött műszaki vizsgálatra van szükség. Ezt kizárólag a Nemzeti Közlekedési Hatóság folytathatja le. Ha a jármű uniós megfelelőssége nem igazolt, az egyedi forgalomba helyezési eljárás meghiúsul, így műszaki vizsgára sem bocsátható a jármű.
Az ötödik lépés a regisztrációs adó eljárás lefolytatása és a regisztrációs adó megfizetése. A regisztrációs adó mentesség nem feltételenül jelenti azt, hogy az ötödik lépést ki lehet hagyni! A mentességet bizonyos esetekben a vámhatóság állapítja meg, más esetekben az eljárást le sem kell folyatni.
A hatodik lépés az eredetiségvizsgálat, amely jogszabály szerint csak sikeres származás-ellenőrzést követően végezhető el. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a származás-ellenőrzési eljárásról kapott értesítésen szerepelnie kell annak, hogy a jármű előélete tisztázott.
Hetedik lépés a magyar kötelező biztosítás megkötése, amely alvázszámra történik.
Ha a fenti lépések mind sikerrel járnak, és mindenről rendelkezésre áll a hivatalos, megfelelő hatóságtól kapott igazolás, nyolcadik és egyben utolsó lépésként a jármű illetékfizetést követően forgalomba helyezhető.