------------------------------

 Németországból behozott autó honosítása 

------------------------------

Legutóbbi frissítés dátuma: 2022. május 18. 

 

a auto honositas telefon

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.


 

 

Német autó honosítás, magyarosítás, rendszámozás, forgalomba helyezés 


Kiemelten fontos tudnivalók Németországból behozott járművek esetén

 

  • Németországban a gépjárművek forgalmi engedéllyel és gépjármű törzskönyvvel is rendelkeznek, ezekből mindegyikre szükség van a hazai forgalomba helyezéshez.
  • A német műszaki vizsga kizárólag úgy honosítható itthon, ha a dátumot is tartalmazó német vizsgalap (TÜV, DEKRA stb.) rendelkezésre áll.
  • A német zoll rendszám (exportrendszám) lejárta után a jármű kizárólag tréleren vagy P rendszámmal közlekedhet tovább.

 

a auto honositas konzultacio 


 

Német autó behozatal - általános információk

 

Vámfizetés | ÁFA-fizetés  | Exportrendszám | Műszaki vizsga | Regisztrációs adó | Eredetiségvizsgálat

 

Kell-e vámot fizetni Németországból hozott járművek után?

Német okmányos járművek után soha nem kell vámot fizetni, mivel Németország az Európai Unió tagállama.

 

Szükséges-e ÁFA-t befizetni Németországból hozott gépjárművek után?

A magyar ÁFA jogszabályok alapján Németországból történő gépjármű behozatal esetén a regisztrációs adó befizetéssel együtt 27% ÁFA megfizetése is szükséges, amennyiben az alábbi feltételek bármelyike teljesül:

  • a behozott jármű hat hónapnál fiatalabb;
  • a behozott jármű 6000 ezer kilométernél kevesebbet futott.

 

Kell-e export rendszámot kiváltani német jármű behozatala során?

A magyarországi honosítás lehetséges mind német export rendszámmal, mind anélkül behozott járművekre is, azonban pár dologra oda kell figyelni német export rendszám kiváltása esetén. Ezek közül a leglényegesebbek:

  • mindenféleképpen legyen német forgalmi és törzskönyv, amely ugyanarra a névre van kiállítva;
  • cégként vásárolt jármű esetén a magánszemélyre kiállított exportforgalmi önmagában nem elegendő;
  • ha az export forgalmi hivatkozik az eredeti forgalmi engedélyre, akkor az eredetit is célszerű megőrizni.

 

Előnyös-e, ha van érvényes német műszaki vizsga a járművön?

Természetesen, érvényes német műszaki vizsga igazolás birtokában olcsóbb a honosításhoz kötelező hazai műszaki vizsgálat, valamint a bukás esélye is jóval kisebb. A német műszaki vizsgát csak akkor fogadja el a Nemzeti Közlekedési Hatóság, ha a dátumot tartalmazó eredeti dokumentum bemutatásra kerül.

 

Kell-e regisztrációs adót befizetni Németországból behozott járművek honosításához?

Regisztrációs adót mindig kell fizetni az alábbi esetek kivételével:

  • a jármű elektromos meghajtással van szerelve
  • a jármű plug-in hibrid meghajtással van szerelve és erről CoC igazolás rendelkezésre áll
  • a jármű tehergépjármű vagy busz besorolású
  • a jármű már korábban forgalomba lett helyezve Magyarországon

Minden egyéb esetben a regisztrációs adó megfizetése kötelező!

Elektromos és plug-in hibrid járművek esetében a regisztrációs adó mentességről szóló határozatot a vámhatóságtól a forgalomba helyezéshez be kell szerezni.

 


Német autó behozatal - okmányok

 

Német forgalmi engedély | Német törzskönyv| Német műszaki vizsga igazolás |  Honosításhoz szükséges okmányok

 

Hogy néz ki a német forgalmi engedély?

A német forgalmi engedélyen a Zulassungbescheinigung Teil I megnevezés szerepel és kizárólag hagyományos papír alapú formátumban van forgalomban, jelenleg még nincs plasztikkártya Németországban. Gyakran szokták rá a "kisforgalmi" megnevezést használni, illetve "brief"-ként is szoktak rá hivatkozni.

 

német forgalmi engedély teil 1

 

Milyen adatok találhatóak meg a német forgalmi engedélyen?

Hasznos tisztában lenni azzal, hogy milyen adatokat tudunk lenézni egy német forgalmi engedélyről.

 

A legfontosabb mezők az alábbiak:

 

A1: Kiállító hatóság (Zulassungstelle)

C1: Tulajdonos neve

E: Alvázszám

B: Első forgalomba helyezés dátuma

A6: Gyártás dátuma

K: Típusszám

J: Jármű besorolás

D1: Gyártmány

D3: Típus

R: Szín

P3: Üzemanyag

P1: Hengerűrtartalom

P2: Teljesítmény

 

Hogy néz ki a német gépjármű törzskönyv?

A német gépjármű törzskönyvön a Zulassungbescheinigung Teil II megnevezés szerepel és hasonlóan a német forgalmihoz kizárólag hagyományos papír alapú formátumban adják ki. Szokták rá a "nagyforgalmi" megnevezést használni, illetve "nagybrief"-ként is szoktak rá hivatkozni.

német forgalmi engedély teil 2

 

Mi lesz a német rendszámmal?

A német rendszer alapján a rendszám nem az autóhoz tartozik, mint Magyarországon, hanem a tulajdonoshoz.

Éppen ezért, amikor német autót veszünk gondoskodnunk kell arról, hogy mi történik miután a tulajdonos leszerelte a saját rendszámát. Az autót ugyanis rendszám nélkül fogjuk megkapni.

Erre találták ki az úgynevezett exportrendszámot, vagy másnéven zoll rendszámot. Ellentétben a rendes német rendszámhoz, ennek kiváltásához nem kell német lakosnak lenni, nem szükséges német lakcímmel rendelkeznünk. A német gépjármű okmányiroda (Zulassungsstelle) magyar lakcímre állítja ki nekünk a rendszámot, mégpedig határozott időre. A rendszámhoz kötelező felelősségbiztosítás is jár, annak lejártáig tudunk közlekedni a rendszámmal.

 


  

Hogyan lehet igazolni, hogy van az autón érvényes német műszaki vizsga?

Három évnél fiatalabb járművek esetén általában nem szükséges igazolni, hogy még érvényes a német műszaki vizsga. Iyenkor a magyar műszakit a jármű hároméves koráig kapja meg.

Három évnél idősebb autóknál szükség van a műszaki vizsgát igazoló vizsgalapra, annak is arra az oldalára, amelyen az érvényességi dátum szerepel. A műszaki vizsgalapot onnan lehet megismerni, hogy a fejléce "TÜV", ritkábban "DEKRA" vagy "GTÜ".


.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

ÉRDEKEL, HOGY KIK A KERÜLENDŐ HONOSÍTÓK? 

 

Küldj üzenetet Facebook oldalunkon keresztül, ha nem vagy biztos a dolgodban! Privátban megsúgjuk Neked kikkel érdemes vigyázni...

 

>> FACEBOOK OLDALUNKAT IDE KATTINTVA TALÁLOD  <<

  

.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

Német autó behozatal - egyéb tudnivalók

 

Jármű forgalomból kivonatása Németországban | Német jármű kártörténet | Elveszett német okmányok | Autóvásárlás Németországban

 

a auto honositas szallitas

 

Miként lehet a Magyarországra behozott járművet kivonatni a forgalomból Németországban?

Azért fontos, hogy a jármű kivonásra kerüljön Németországban, hogy a kinti tulajnak ne kelljen tovább fizetni a kötelező felelősségbiztosítást, illetve az egyéb esetleges adókat.

Amennyiben ideiglenes export vagy zoll rendszámmal (Ausfuhrkennzeichenhoztuk haza az autót, nincs szükség a németországi kivonásra. Ez azért van így, mert a rendszám automatiusan lejár, ezzel a jármű kikerül a német nyilvántartásból

Ideiglenes rendszámot a helyi Zulassungsstelle-ben lehet igényelni a forgalmi engedéllyel, megkötött biztosítás kódjával (eVB Nummber), az adásvételi szerződés eredeti példányával és a vevő személyes okmányaival. Az ideiglenes rendszámtábla díja 33,10 euró, ehhez hozzá kell adni a biztosítás, amely öt napra körülbelül harminc euró, harminc napra 130 euró körüli összeg. 

Ha rendes német rendszámmal jön haza az autó, ez azt jelenti, hogy még a kinti, német lakcímmel rendelkező tulaj nevén van. Elvben ilyenkor sincs szükség külön a forgalomból kivonatásra Németországban, mivel a magyarországi forgalomba helyezésről hivatalból értesíti a magyar hatóság a német hatóságokat.

Ha nem bízunk a rendszerben, vegyük fel a kapcsolatot a forgalmi engedélyt kiállító Zulassungsstellével. A folyamat egyébként megegyezik azzal, amikor két különböző német tartományból származó vevő és eladó között történik gépjármű adásvétel. Ilyenkor a vevő leadja a saját tartományában az eladó rendszámtábláját, azt visszaküldik az eladó lakcíme szerint tartományba és ez alapján történik meg a forgalomból kivonás a származási tartományban, valamint a kötelező biztosítás is ezt követően szűnik meg. 

 

Mit lehet tenni, ha a német forgalmi engedély elveszett?

Ha a német forgalmi első fele (Teil 1) megvan, akkor elvben magyarországi kormányablakon keresztül is lehet kérelmezni a pótlását. Ezt az úgynevezett származás-ellenőrzési eljárás keretében lehet megtenni, amelynek díja 10.900 forint.

A valóságban nem biztos, hogy az okmányirodai forgalomba helyezés elvégezhető lesz így, és a Nemzeti Közlekedési Hatóság sem biztos, hogy be fogja vizsgára befogadni az autót. Mindenféleképppen érdemes tehát konzultálni egy szakértővel.

A Teil 1 pótlása az egyszerűbb eset Németorszgában, viszont csak az azt eredetileg kiállító hatóságnál (Zulassungsstelle) kérelmezhető. Tehát ha például Hamburgban állították ki eredetileg az adott jármű forgalmi engedélyét, akkor csak Hamburgban lehet kérni a pótlást. 

Ha a Teil 1 veszett el, és csak a Teil 2 van meg, akkor az adásvételi szerződés birtokában a személyi okmányok bemutatása után a német hatóságok (Zulassungsstelle) pótolják a Teil 1-et. Ehhez nyilatkozatot kell tenni az okmány elvesztéséről német nyelven, ehhez minta az internetről letölthető. A pótlásnak nincs fix díja, tartományonként 11 és 50 euró közötti között költséggel kell számolni, de általában húsz euró alatt van a díjszabás. A koronavírus miatt Zulassungsstelle-ben egész Németországban csak telefonos időpontfoglalást követően lehet ügyet intézni, illetve maszkot is kell vinni. Ez még jelen pillanatban is így van (2022. március).

Minden esetben, ha felmerül a gyanú, hogy az okmány nem csak elveszett, hanem ellopták, akkor érdemes a német rendőrségen bejelentést tenni a visszaélések elkerülése érdekében. Valószínűleg a német rendőrség nem fogja túl komolyan venni az ügyet, valamint a Zulassungsstelle-ben a rendőrségi papír inkább árt, mint használ az ügyintézés gördülékenysége szempontjából.


Német autó honosítás lépései

 

Első lépésben meg kell bizonyosodni arról, hogy a jármű német papírjai rendben vannak-e:

- megvan-e a német forgalmi mindkét része (Teil 1 és Teil 2)? A Teil 1 lényegében a forgalmi (sokszor "kisforgalmiként" hivatkoznak rá), a Teil 2 pedig a törzskönyv ("nagyforgalmi").

- érvényes-e a német műszaki vizsga? (nem kötelező, enélkül is műszakiztatható az autó Magyarországon)

- két nyelven (német és magyar) készült-e az adásvételi szerződés vagy számla? Ha kereskedőtől vettük az autót, számla mindenféleképpen legyen, de lehetőleg írjunk alá a kereskedővel kétnyelvű magyar-német adásvételit is. Ezzel körülbelül 20 ezer forintot lehet spórolni, mert így nem kell a számlát lefordíttatni az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Intézetnél

- tartozik-e a járműhöz CoC igazolás, illetve a jármű adattábláján szerepel-e az EU-s típusszám?

 

Második lépésben, ha a fenti dokumentumok mindegyike megvan, illetve CoC híján az adattáblán ott van az EU típusszám, akkor egyszerűsített honosításra lehet vinni a járművet a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) vizsgaállomására, mely 8.000 forintba kerül.

Ha legalább a német forgalmi és a kétnyelvű adásvételi vagy számla megvan, akkor egyedi forgalmi helyezési eljárás és műszaki vizsgára kell vinni a járművet az NKH-hoz. Ennek a hatósági ára 39.900 forint.

Amennyiben a német forgalmi sincs meg teljesen és/vagy a kétnyelvű adásvételi vagy számla sem áll rendelkezésre, akkor először ezeket pótolni kell.

Az NKH-hoz a legtöbb vizsgahelyen e-mailben lehet időpontot kérni, ez alól kivétel Budapest, ahol csak ügyfélkapun keresztül lehetséges a bejelentkezés. 

A vizsgáztatáshoz nem szükséges a magyar tulajdonosnak jelen lenni, meghatalmazott útján is eljárhat.

 

A harmadik lépés az eredetvizsga, az ajánlott eredetvizsgáló állomások listáját itt találja. Az eredetiség vizsgálat ára jelenleg 17 és 20 ezer forint között van személygépkocsik esetében.

 

Negyedik lépésben be kell fizetni a regisztrációs adót a vámhatóságnál. A regisztrációs adó számításához itt adunk segítséget. Jó hír az elektromos autót és plug-in hibridet importálóknak, hogy nekik nem kell regisztrációs adót fizetni, viszont nekik is be kell menni a vámhatósághoz kikérni a mentességről szóló vámhatározatot. A regadó ügyintézés személyesen vagy meghatalmazott útján is végezhető

 

Az ötödik lépés a kötelező gépjármű-felelősség biztosítás megkötése. Ez hasonlóan a belföldi autók esetében megtehető interneten keresztül. Mivel még nincs a járművön magyar rendszám, ezért az alvázszám megadásával lehet ajánlatot kérni bármelyik Magyarországon bejegyzett biztosítótársaságtól. Az ajánlat kinyomtatva elegendő a forgalomba helyezéshez.

 

A hatodik és egyben utolsó lépés az okmányirodai ügyintézés, amely tartalmazza:

- átírási illeték befizetése (kattintson ide a kalkulátorért)

- okmányirodai illeték megfizetése (20.500 Ft)

- minden szükséges okmány bemutatása, egynyelvű iratok esetén hiteles fordítással együtt (német forgalmit és műszaki vizsga igazolást nem kell fordítani)

- személyi okmányok bemutatása, cég esetén cégkivonat és aláírási címpéldány

Amennyiben minden illeték befizetése megtörtént, és minden okmány hiánytalanul beadásra került, az okmányiroda kiállítja a magyar rendszámot és forgalmi engedélyt. A törzskönyv később érkezik postán. A német forgalmi engedély és törzskönyv bevonásra kerül!

Fontos tudni, hogy a német rendszámot az okmányirodák egy része bevonja, ha nem áll rendelkezésre, erről nyilatkozni kell. A németországi forgalomba kivonásról a magyar hatóság forgalomba helyezési tájékoztatása alapján gondoskodik a német Zulassungsstelle. Ez visszamenőlegesen olyan dátummal fog megtörténni, ahogy a magyar forgalmi engedély kiállításra kerül.