
Mi a külföldi autó honosítás folyamata?
Mik a lépések?
*** 2025-ben ***
💫 Minden tudnivaló 💫

Friss tartalom!
Ezt a tartalmat a honositsunkautot.hu csapata
2025. május 11-én
nézte át utoljára, bátran megbízhatsz a leírtakban.
Válassz témáink közül:

Miből áll az autó honosítás folyamata?

Autó honosítás folyamata:
az előkészítési szakasz

Mit mond a profi?
"Gondos előkészítés nélkül könnyen rémálommá válhat a kiszemelt járgány honosítása.
Annak ellenére, hogy számításaim szerint már ezres nagyságrendű autó ment át a kezeim között, mindig rászánom az időt, hogy lépésről lépésre eltervezzem a következő autó ügyintézése során mit, mikor és hogyan fogunk csinálni. A rest kétszer fárad, honosításnál a helyzet még rosszabb.
Aki rest rendesen előkészíteni egy honosítási eljárást, könnyen lehet, hogy háromszor-négyszer annyit fog fáradni később. A felesleges pluszköltségekről nem is beszélve."
1. Szükséges okmányok beszerzése és ellenőrzése
Milyen okmányok beszerzéséről kell gondoskodni a honosítás előkészítési szakaszában?
- eredeti külföldi forgalmi engedély beszerzése
- eredeti külföldi gépjármű törzskönyv beszerzése
kivétel: Bulgária, Egyesült Királyság (Anglia), Észtország, Franciaország, Görögország, Lettország, Litvánia, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc, Szlovénia
- kétnyelvű gépjármű adásvételi szerződés kitöltés és aláírás (eladó, vevő, tanúk)
- számla beszerzése, ha az eladó kereskedő vagy cég
- műszaki vizsga érvényesség ellenőrzése és a megfelelő vizsgaigazolás beszerzése
- Certificate of Conformity / Certificat de Conformité, Datenauszug, Typenschein, EB-Ubereinstimmungscheingung beszerzése (nem minden esetben kötelező!)
- szakhatósági igazolások beszerzése, úgy mint származás-ellenőrzési jegyzőkönyv, műbizonylatok, érintésvédelmi igazolás, gázbiztonsági tanúsítvány, TÜV EU norma certifikát (nem minden esetben kötelező)
- OFFI hiteles fordítások beszerzése (nem minden esetben kötelező)
- ha nyugodtan szeretnénk aludni, az előkészítés során nem árt egy Carvertical előélet lekérdezésre is rászánni a pénzt
2. Kötelező biztosítás megkötése
Kizárólag olyan külföldi autó honosítható Magyarországon, amely rendelkezik érvényes magyar biztosítótársaságnál kötött kötelező felelősségbiztosítással (KGFB).

Tipp a szakértőtől
"A KGFB-t (kötelező biztosítást) rendszámra szokás kötni, azonban a magyar rendszám kiváltás feltétele a KGFB.
Elsőre úgy tűnik ez a huszonkettes csapdája, azonban a megoldás roppant egyszerű: nem a rendszámra, hanem az alvázszámra kell kötni a biztosítást."
A kötelező biztosítás összegét az Insura alábbi felületén lehet kiszámolni, majd egyből meg is lehet kötni:
- Kattints a "Vásárolt gépjármű gombra"!

- Jelöld be, hogy külföldről behozott járműről van szó!
3. Az autó felkészítése a honosításra
A legfontosabb megjegyzendők:
- minden külföldi autó honosítási folyamata során kötelező a Közlekedéshatóság előtt lefolytatott műszaki szemle vagy műszaki vizsgálat
- egyedi forgalomba helyezésre kötelezett külföldi autók a műszaki vizsgálat előtt esnek át az egyedi forgalomba helyezésen
- a közlekedéshatósági ügyintézés után (illetve bizonyos esetekben előtte) előzetes hatósági eredetiségvizsgálatra van szükség
- egy CarVertical előélet lekérdezés támpontot tud adni ahhoz, hogy volt-e olyan múltbeli esemény az autó életében, amire különösen figyelemmel kell lenni a műszaki vizsgára felkészítés során
Mi történik, ha sikertelen a műszaki szemle?
- az autó külföldi műszaki vizsgája elveszítheti érvényességét, az erről szóló okmányt a hatóság bevonhatja
- az autó a következő alkalommal egyedi forgalomba helyezésre és közlekedéshatósági műszaki vizsgálatra kötelezett ahhoz, hogy tovább lehessen lépni a folyamatban
Visszavonható-e az Nemzeti Közlekedési Hatóságnál a kérelem annak érdekében, hogy a külföldi vizsga ne legyen érvénytelenítve?
- esetenként lehetőség van kézzel írott kérelmet benyújtani még a szemle vége előtt, így bukás helyett „nem jelent meg” vagy „a helyszínről távozott” megjegyzés fog szerepelni a rendszerben
- a vizsgadíj elvész a kérelem visszavonása esetén (a hatóság pénzt nem ad vissza)
Mi történik, ha sikertelen a műszaki vizsga?
- a Műszaki Adatlapra „nem felelt meg” bejegyzés kerül

- a kifogásolt hiányosságok a Műszaki Vizsgálati Bizonyítványra kerülnek felvezetésre

- a honosítás érdekében az autót újra be kell mutatni a Nemzeti Közlekedési Hatóság vizsgaállomásán
Mi történik, ha sikertelen az egyedi forgalomba helyezés?
- az egyedi forgalomba helyezési eljárás során a nem megfelelés nagyon ritka
- ha egyedi forgalomba helyezés sikertelen, annak gyakran olyan oka van, amely a teljes honosítási folyamatot meghiusíthatja (pl.: EU típuskódot tartalmazó adattábla hiánya)

- sikertelen egyedi forgalomba helyezés esetén új eljárás megindítására van szükség
4. VPID szám igénylés
A VPID szám a Nemzeti Adó- és Vámhatóság (NAV) által kiadott azonosító szám. Külföldi személyautó behozatala esetén a VPID szám elengedhetetlen a kötelező regisztrációs adó eljárás lefolytatásához.
Éppen ezért még a honosítás megkezdése előtt érdemes elvégezni a VPID szám igénylését, amelyről az alábbi linkre kattintva találsz részletes információt:
Ez az előkészítési szakasz leírásáról szóló rész vége.
További témáink:
Se időd, se kedved
a honosítással vesződni?

💫 Kérj ajánlatot! 💫
Autó honosítás folyamata:
a hatósági vizsgák szakasza
Óriási tévhit, hogy érvényes műszaki vizsga esetén a hatósági vizsgálatok kihagyhatóak külföldi autó magyarországi honosításához. A jogszabály szerin a hatósági „műszaki megvizsgálás” (azaz „KPM vizsga”) minden esetben kötelező!

Mit mond a profi?
"Bár a legnagyobb kedvezményekre a külföldi diplomata autók jogosultak, a hatósági műszaki vizsgálat még az ő esetükben is kötelező. A hatósági műszaki vizsga, vagy régebbi nevén KPM vizsga mindig része annak a folyamatnak, amelynek révén magyar rendszám kerülhet egy külföldi autóra."
Az előzetes eredetiségvizsgálat alól a diplomata rendszámra és OT rendszámra jogosult autók mentesülnek egyedül.
1. Közlekedéshatósági vizsgálat
Négyféle típusa létezik a közlekedéshatósági vizsgálatnak külföldi autók magyarországi honosítása esetén: műszaki szemle, műszaki vizsgálat, egyedi forgalomba helyezés, muzeális minősítés
1. műszaki szemle
2. műszaki vizsgálat
3. egyedi forgalomba helyezés
4. muzeális minősítés (OT rendszám esetén)

Vigyázz, buktató!
"Viszonylag gyakori kérdés, hogy mi a teendő, ha a külföldről behozott autón párhuzamosan egy másik közlekedéshatósági eljárást is végig kellene futtatni.
Például alvázszámbeütésre is szükség lenne, vagy valamilyen járműátalakítás engedélyeztetésére. Külföldi autót mindig úgy kell odavinni a Közlekedéshatósághoz, hogy minden a jármű forgalmi engedélyével egyező legyen.
Ha bármi eltérés van, arról műbizonylat szükséges, hiteles fordítással.
Ha ki van rohadva az alvázszám, ezt még a származási országban kell beüttetni. Ha át akarjuk alakítani a járművet, először legyen meg rá a magyar rendszám a külföldi forgalmi engedélynek megfelelő állapotában, majd utána már magyar autóként lehet majd elkezdeni a járműátalakításra vonatkozó eljárást."
2. Előzetes eredetiségvizsgálat
Gyakori kérdés: miért előzetes az eredetiségvizsgálat? Mi benne az "előzetes"?
Válasz: A jogszabály így nevezi, tehát amit a köznyelvben eredetvizsgának hívunk, azt a jogszabály hivatalosan "előzetes eredetiségvizsgálatnak" nevezi.
Miben különbözik a külföldi autók eredetiségvizsgálat a magyar autók eredetiségvizsgálatától?
- ugyanott történik külföldi és belföldi autók eredetvizsgáztatása, ebben nincs különbség
- az eredetiségvizsgálat során az autón pontosan ugyanazt vizsgáják belföldi és külföldi autó esetében is
- az eredetiségvizsgálat lefolytatásához szükséges iratokban van egyedül eltérés külföldi és belföldi autók esetén
Az eredetiségvizsgálat a honosítási eljárás sorrendjében általában a KPM vizsga után történik.

Az ördög a részletekben:
"Akkor lehet szépen és gyorsan végigfuttatni egy külföldi autót a rendszámig, ha a megfelelő sorrendben csináljuk a dolgokat.
Általánosságban az eredetvizsga helye a KPM vizsga és a regadó között van. Bizonyos vizsgaállomások esetén jobban járunk, ha már a KPM vizsga előtt látta eredetvizsgás az autót, ennek a motorszám megállapítás miatt lehet jelentősége.
Nem javaslom a regadó kérelmet az eredetvizsga előtt beadni, mert motorszám elütés esetén új Műszaki Adatlapra lesz szükség, ezzel együtt az eredeti regadó kérelmet is vissza kell vonatni és újat beadni.
Erre pedig jónéhány nap rámehet, tehát inkább két órával később legyen beadva a regadó az eredetvizsga után, mint hogy egy karakterelütés miatt csússzon minden napokat."
Mikor nem kötelező az eredetiségvizsgálat?
- oldtimer autók esetén OT rendszám kiváltáshoz (muzeális minősítést követően)
- külföldi diplomata autók esetén CD rendszám kiváltáshoz
Ez a hatósági vizsgáztatási szakasz leírásáról szóló rész vége.
További témáink:
Se időd, se kedved
a honosítással vesződni?

💫 Kérj ajánlatot! 💫
Autó honosítás folyamata: papírügyintézési szakasz
Papírügyintézési szakasz alatt összefoglalóan értjük mindazon teendőket, amelyhez nem kell az autó, csak a papírok.
A papírügyintézési szakasz áll az alábbiakból:
- származás-ellenőrzés
- NAV vámhatósági eljárás
- okmányirodai ügyintézés
A honosítási eljárás lépéseinek sorrendje a a magyar rendszám megszerzésének elsődleges záloga!
A megfelelő eljárási sorrendre lehet általánosságban igazságokat megfogalmazni, azonban mindig az adott autóra vonatkozóan lehet csak biztosat mondani. Minden eset más! A KPM vizsga sohasem az utolsó lépés és az illetékbefizetés pedig biztosan nem az első, léteznek tehát olyan szabályszerűségek, amelyek alól nincs kivétel. Ha ezeket elhelyezzük a folyamatban, utána érdemes a többi lépésnek is megtalálni az optimális helyét.
1. Származás-ellenőrzés
A származás-ellenőrzést jogszabály szerint mindig el kell végezni, az alábbi kivétellel:
- nincs szükség származás-ellenőrzésre, ha uniós tagállamban kiállított forgalmi engedélye van egy autónak
A kivétel alól a kivétel az olyan autó, amely származási ország szerint rendelkezne gépjármű törzskönyvvel, de a törzskönyv nem áll rendelkezésre.
Melyik országokban van gépjármű törzskönyv?
Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, Finnország, Hollandia, Luxemburg, Németország, Norvégia, Románia, Svédország, Szlovákia
Olaszországban és Lengyelországban létezik ugyan gépjármű törzskönyv, azonban annak hiánya nem jelenti azt, hogy származás-ellenőrzést kellene lefolytatni. Ennek oka, hogy az olasz és lengyel forgalmi engedély a tulajdonjogot önmagában már igazolja hitelt érdemlően.

apróság, de fontos!
"Felhívnám a figyelmet Norvégia esetére, amely ugyan nem EU tagállam, de mivel EGT tagország és a norvég autókhoz tartozik gépjármű törzskönyv, így nincs szükség származás-ellenőrzési eljárásra. Ha mégis köti az ebet az ügyintéző a Kormányablakban, ilyenkor az a megoldás, hogy át kell menni egy másik Kormányablakba, ahol az ügyintézők tisztában vannak a jogszabállyal és az ebből következő helyes eljárásrenddel."
2. NAV vámhatósági eljárás
A NAV vámhatósági részlege három témában lehet érintett egy külföldi autó behozatala és a magyar rendszámhoz elvezető hivatali ügyintézés során.

Miért a NAV vámhatósági részlege az illetékes, ha az autó EU tagállamból érkezik?
Valószínűleg ez még az ország uniós tagsága előtti időkből maradt örökség, hogy a regisztrációs adó eljárás is vámhatósági hatáskör. Logikusabb lenne, ha a regadót mondjuk az illetékkel együtt rónák ki az okmányirodában egy eljárásban, de nem ez a helyzet. Minden külföldi autóval sajnos vámhatósági eljárás is együtt jár.
Mire való a VPID szám?
A vámhatóság előtt csak olyan személy vagy vállalkozás járhat el ügyfélként, akinek van VPID száma (uniós elnevezéssel: EORI száma).

Mit mond a profi?
"Rendszeresen visszatérő téma, hogy milyen sorrendben kell a hivatali ügyeket intézni egy autó behozatala során.
A sorrend nyilván nagyban függ attól, hogy van-e valamilyen előfeltétele az adott eljárási cselekménynek.
A VPID szám kiváltás ilyen szempontból egyszerű eset, bármikor ki lehet váltani, és semmi más nem kell hozzá, csak egy személyi igazolvány és egy lakcímkártya érvényes állandó magyar lakcímmel. A lényeg, hogy legkésőbb a vámkezelés, illetve a regisztrációs adó ügyintézés megkezdésének pillanatában már legyen VPID számunk. "
Mikor van szükség import vámeljárásra?
Egy autó vámkezelésére és az ehhez szükséges vámeljárásra akkor van szükség, ha autót "szabad forgalomba kell bocsátani" ahhoz, hogy magyar rendszámot kaphasson. Minden olyan autó esetén szükséges a szabad forgalomba bocsátás, amely nem valamelyik uniós tagállamból érkezik. Tehát minden EU-n kívülről hozott autó esetén kötelező a vámeljárás lefolytatása.
Hogyan kell megindítani a vámeljárást?
Vámeljárást kizárólag vámügynökön keresztül lehet elindítani.
Érdemes figyelembe venni, hogy a vámeljárások egy részénél területi illetékesség van érvényben. Első körben érdemes lehet a lakcímkártya szerinti állandó lakcímünkhöz közel eső vámügynöknél próbálkozni. Ha ott nem jutunk dűlőre, meg kell próbálni másik megyében vagy Budapesten egy másik kerületben.

Mennyibe kerül majd a vámeljárás?
A költségekkel kapcsolatosan az alábbi írásunkat ajánljuk figyelmedbe, ahol részletesen leírjuk mi mennyibe fog kerülni.
Hogyan lehet befizetni a regisztrációs adót?
A regisztrációs adó befizetését mindig regisztrációs adó kérelem és a szükséges okmányok benyújtása előzi meg. Ezt nevezzük regisztrációs adó eljárásnak.
Mi a regisztrációs adó eljárás menete?
A regisztrációs adó eljárás lefolytatásához szükséges információkat az alábbi linkre kattintva találhatod meg.
3. Okmányirodai ügyintézés
Mi az az okmányiroda?
Az okmányiroda a régebbi és a mai napig használt elnevezése annak, amit ma Kormányablaknak hívnak. Hazánk közigazgatási intézményei közül a Kormányablak az egyik legjobban működő. Bárki, bárhol az országban bemehet bármelyik Kormányablakba ügyet intézni, nincs területi illetékesség.

Mit kell intézni a Kormányablakban egy külföldi autó honosításához?
- illetékfizetés, illetve illetékmentességek
- rendszám kiváltása
- forgalmi engedély kiváltása
Mi a helyzet a törzskönyvvel?
- a gépjármű törzskönyvet nem a Kormányablak állítja ki, hanem a Belügyminisztérium küldi meg postai úton két héten belül
Se időd, se kedved
a honosítással vesződni?

💫 Kérj ajánlatot! 💫