Az elektromos autók hazánkban is egyre népszerűbbek, 2021-re az előző évhez képest már negyven százalékkal bővült az új elektromos járművek értékesítése és elérte az 1803 darabot. Közben a kormányzati intézkedések és pályázatok is folyamatosan bővítik a piacot és ez a meredek emelkedés kihat a használt autók piacára is. Egyre többet gondolkoznak elektromos jármű behozatalán, azonban sokan nem tudják, hogy a honosítási eljárás miben különbözik a belső égésű motorral hajtott járművekétől.  


Legutóbbi frissítés dátuma: 2022. február 2.

 

Kiemelten fontos tudnivalók: elektromos autók honosítása

 

  • Minden esetben kötelező a hatósági műszaki vizsga - érvényes külföldi műszaki vizsga esetén is! 

↓↓↓

MŰSZAKI VIZSGA IDŐPONTFOGLALÁS 

↑↑↑

 

  • Jelenleg egyes plug-in hibridekre is vonatkoznak az elektromos járműveknek járó kedvezmények, de ehhez a megfelelő okmányokat kell benyújtani már a műszaki vizsgálat során. Online előszűrés során megállapítható, hogy megkapja-e plug-in hibrid járműve a zöld rendszámot és vele járó kedvezményeket.

 

....................................................................................................

 

Elektromos autó behozatala - általános információk

 

 

Mi számít elektromos autónak 2022-ben Magyarországon?

Látszólag az elektromos autók piaca jelenleg igen sokféle típust ölel fel, a hibrid hajtásúaktól kezdve a plug-in hibrideken át a csak elektromos motorral szerelt járművekig. A helyzet azonban ennél valójában tisztább, hiszen a jogalkotó kizárólag a zöld rendszámmal felszerelt, illetve zöld rendszámra jogosult autókat tekinti elektromos személygépjárműveknek.

 

 

 

Mi a zöld rendszám feltétele?

Zöld háttérszínű magyar rendszámot a zéró kibocsátású, tisztán elektromos hajtással rendelkező, illetve a belsőégésű motorral szerelt, de önállóan elektromos üzemben 25 vagy 50 km megtételére képes gépjárművekre lehet igényelni. A vonatkozó jogszabály egészen pontosan az alábbiak szerint rendelkezik:

  • zöld rendszámot kaphat minden tisztán elektromos személygépjármű, amely elektromos energiát alakít át mechanikai energiává olyan formában, hogy az a jármű meghajtására alkalmas és más erőforrással nem rendelkezik;
  • zöld rendszámot kaphat továbbá minden olyan plug-in hibrid, azaz külső töltésű hibrid személygépjármű, amely gyárilag rendelkezik csatlakozóval és áramátalakítóval, és tisztán elektromos üzemben legalább 25 kilóméter megtételére képes;
  • zöld rendszámot kaphat végezetül minden olyan hibrid személygépjármű, amely legalább 50 kilóméter megtételére képes kizárólag elektromos hajtással

Az első kategóriában esnek például a következő típusok: BMW i3, Nissan LEAF, mindegyik Tesla modell, Audi Q4 e-tron, Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MIEV, Renault Zoe és Fluence ZE, Volkswagen e-UP és e-Golf, Kia Soul EV és Peugeot iOn. 

A második kategóriába tartozik például az Opel Ampera, a Chevrolet Volt, a Toyota Prius PHV, a Volkswagen GTE és Passat GTE, Mitsubishi Outlander PHEV, a BMW i8, az Audi A3 e-Tron és a Volvo XC90 T8. 

A harmadik kategóriába lényegesen kevesebb modell fér bele, ide tartozik például a BMW i3 REX.

 

Hogyan honosítható zöld rendszámra jogosult autó?

Külföldről vásárolt zöld rendszámra jogosult autót hasonlóképpen honosíthatunk, mint hagyományos társait, pár apró különbséggel. Az első ezek közül, hogy elektromos autók esetén a honosítás feltétele az úgynevezett érintésvédelmi jegyzőkönyv. A második, jóval kedvezőbb eltérés, hogy zöld rendszámra jogosult autók a regisztrációs adó alól jelen pillanatban mentesülnek, illetve az egyéb díjak és illetékek tekintetében is a legkedvezőbb kategóriákba esnek.

 

Kell-e érintésvédelmi jegyzőkönyv?

A honosításra váró gépjárművek műszaki vizsgálatáért a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) felelős. Amikor elkezdtek beszállingózni hazánkba az elektromos autók, az első időkben nem volt egységes iránymutatás arra nézve, milyen kritériumoknak kell a gépjárműveknek megfelelni.

A tavalyi év elején került kiadásra az NKH felügyeletét ellátó Információs és Technológiai Minisztérium iránymutatása, amely rögzíti, hogy minden villamos meghajtással szerelt járműnek meg kell felelnie a vonatkozó érintésvédelmi előírásoknak.

Az azonban hamar kiderült, hogy az NKH műszaki vizsgálóállomásain nem adottak az érintésvédelmi vizsgálathoz szükséges személyi és technikai feltételek, ezért a jelen pillanatban erre szakosodott szervízekben lehet érintésvédelmi jegyzőkönyvet kikérni, amit az autó honosításához benyújtott többi dokumentum mellé kell csatolni. E nélkül az NKH nem ad időpontot a műszaki vizsgálatra.

 

Hol végezhető az elektromos gépjármű érintésvédelmi vizsgálat?

Érintésvédelmi vizsgálatot az arra jogosítvánnyal rendelkező szakszerviz végezhet.

↓↓↓

ÉRINTÉSVÉDELMI VIZSGÁLAT IDŐPONTFOGLALÁS 

↑↑↑

 

 

Mennyibe kerül az érintésvédelmi jegyzőkönyv?

Ellentétben a külföldi gépjármű honosítás szinte minden más költségtételével, az érintésvédelmi vizsgálatra jelenleg nincs hatósági árszabás. Ismeretes például, hogy az eredetvizsgának például pontos törvényben szabályozott árszabása van gépjárműtípus és köbcenti alapján, amitől a szervízek nem térhetnek el. Egyelőre legalábbis ilyen az érintésvédelmi vizsgálat és jegyzőkönyv kiállítására nincs, a tapasztalatok alapján a szervízek az eredetvizsgához hasonló áron dolgoznak, jellemzően 15 és 20 ezer forint között adják ki az igazolást.

 

Kell-e regisztrációs adót fizetni zöld rendszámos autókra?

A vonatkozó 2003. évi CX. törvény az benzin- és dízelmotoros járművek köréből kivonja az elektromos és hibrid autókat. Az előbbieket „környezetkímélő” kategóriába sorolja egy korábbi jogszabály, amely lényegében a cikk elején ismertetett három kategóriát fedi le. Ezen járművek egységesen mentesülnek a regisztrációs adó fizetés alól. A második csoportba tartozó hibrid autók szintén külön elbírálás alá esnek, és 76.000 forint regisztrációs adó fizetendő utánuk függetlenül az elektromos hajtás mellett meglévő benzin- vagy dízelmotor paramététereitől.

 

Milyen egyéb költségekkel kell számolni?

Az elektromos és hibrid autók a fentieken túl egyéb kedvezményeket is igénybe vehetnek. A honosítási költségek szempontjából a legfontosabb további előny az átírási illetékmentesség. Elektromos autók adásvételénél függetlenül attól, hogy hazai vagy külföldi forrásból származik-e az autó, az átírási illeték nulla forint. Ehhez még hozzájön, hogy az eredetvizsga díja ugyan a legalacsonyabb, azonban ez pár ezer forintos megtakarítást jelent csupán.