Hogyan érdemes autót behozni és honosítani 2023-ban?

 

Legutóbbi frissítés dátuma:

2023. január 24.

 


  

1. Tennivalók még a jármű megvásárlása előtt

 

Akár saját részre, akár továbbértékesítés céljából vásárolunk autót vagy egyéb járművet külföldön, lényeges szempont, hogy majd itthon forgalomba tudjuk helyezni.A forgalomba helyezés alatt azt értjük, hogy minden rendelkezésre áll-e ahhoz, hogy magyar rendszám kerülhessen rá.

Olvassunk tehát alaposan utána milyen feltételekkel lehet a különböző országokból autót behozni vagy kérdezzünk meg egy szakértőt.

 

A legfontosabb kérdések, amelyekre még az adásvétel előtt tudjuk meg a pontos választ:

  • hogy néz ki az adott országban a forgalmi engedély?
  • van-e az adott országban gépjármű törzskönyv, illetve szükséges-e a honosításhoz?
  • hogyan igazolható a külföldi érvényes műszaki vizsga megléte?
  • elég lesz-e a kétnyelvű adásvételi szerződés vagy szükség lesz-e számlára is?
  • hogyan lehet az autót majd hazaszállítani? lesz-e rajta rendszám az átvételkor?
  • szükség van-e vámkezelésre?
  • kell-e CoC dokumentum vagy egyéb gyártói igazolás?
  • hogyan igazolható az EU-s normáknak való megfelelőség?
  • ha az autó tuningolt, miként lehetséges a honosítása?
  • kell-e ÁFA-t fizetni? mi minősül új autónak?

 

Különösen plug-in hibridek, lakóautók, lakókocsik illetve nem európai modellek esetén a szokásosnál több járműokmányra lesz szükség.

 

Emelett érdemes kiszámolni, hogy pontosan mennyibe is fog kerülni a honosítás annak minden költségével. Ezt sem árt egy olyanra bízni, aki ért hozzá. Az alábbi gombra kattintva tudja kitölteni kalkulátorunkat, amely alapján kollegáink kiszámolják Önnek a pontos költségeket. Fontos, hogy e-mail címét ne felejtse el megadni, különben nem tudjuk hova küldeni a kalkulációt. 


 

2. A jármű előéletének ellenőrzése

 

Ha nem ismerőstől vagy rokontól vásároljuk a járművet, csak az eladó lelkiismeretességén múlik, hogy mennyit árul el az előéletéről.

A főbb kockázati tényezők az alábbiak:

  • körözik-e az autót?
  • volt-e törve az autó?
  • valós futásteljesítményt mutat-e a kilométeróra?

Bár a honosítás során minden külföldi jármű eredetiségvizsgálatra kötelezett, sajnos az eredetvizsga legritkább esetben szűri ki a fentieket, valamint ha ki is szűri, ekkor már késő.

Ma már több jó minőségű járműelőélet lekérdező szolgáltatás áll rendelkezésre. Érdemes elkérni az eladótól az alvázszámot és párezer forintért lefuttatni egy lekérdezést.

Minden adat ezekben az adatbázisokban sincs benne, de lopott és körözés alatt álló autókat, valamint a csúnyán összetört vagy totálkáros járműveket elég jól kiszűrik. A futásteljesítménynél az adhat gyanakvásra okot, ha nincs megfelelő gyakoriságú adat a lekérdezés során kapott jelentésben.

 


  

3. A gépjármű adásvétel lebonyolítása

 

Az adásvétel előtt lehetőség szerint kérjük el a jármű okmányait e-mailen az eladótól és lehetőleg küldjük el egy szakértőnek átnézésre. Minden okmányból az eredeti kell majd! Mindenkit kérünk, hogy nehogy otthagyja az eredeti forgalmi engedélyt az eladónál, amikor elhozza az autót.

Kétnyelvű adásvételi szerződés nélkül ne induljunk útnak. Függetlenül attól, hogy kereskedő vagy magánszemély az eladó, kétnyelvű adásvételi szerződést mindenféleképpen írjunk alá vele. Kétnyelvű adásvételi szerződés mintákat itt talál.

Ha kereskedőtől vagy cégtől veszi a járművet, ne felejtsen el számlát kérni! A számlán szerepelnie kell az alábbiaknak:

  • Eladó (kereskedő) neve, székhelye, adószáma
  • A vevő neve és címe
  • A jármű alvázszáma
  • Jármű típusa
  • A jármű egyéb ismert adatai közül legalább néhány (pl.: évjárat, szín, gyártási év, forgalmi engedély száma)
  • Jármű vételára
  • Keltezés (hely, dátum)
  • Kereskedő cégszerű aláírása

 

Az alvázszám mindenféleképpen szerepeljen a számlán. A típus és rendszám nem elegendő, kizárólag az alvázszám azonosítja a járművet minden kétséget kizáró módon.

 


 

4. A külföldön vásárolt autó hazajuttatása

 

A vásárolt járművet kétféleképpen juttathatjuk el Magyarországra:

  • saját lábán (tehát valaki hazavezeti)
  • tréleren

 

Ha saját magunk szeretnénk hazavezetni az új szerzeményt, készüljünk fel arra, hogy az autót rendszám nélkül fogjuk megkapni az eladótól vagy a kereskedőtől. Ideiglenes rendszámra lesz tehát szükségünk arra, hogy haza tudjunk jönni az autóval. Az ideiglenes rendszám általában költséges (egészen pontosan a rendszám mögött álló kötelező biztosítás a drága), és bizonyos országokban a rendszámkiváltás is igencsak komplikált, különösen ha nem beszéljük a nyelvet.

Olcsóbb megoldás a gyűjtőtréleres hazaszállítás. Bár az autó így rendszám nélkül érkezik haza, viszont megfelelő időzítéssel a tréleres hazaszállítást követően minimális késedelem mellett meg tudjuk kezdeni a honosítást. Így Ön a hazaszállítást követően akár pár napon belül magyar rendszámmal veheti át az autót telephelyünkön.

 

külföldi autó szállítása

 


 

5. Vámeljárás

 

Csak nem EU-s országból vásárolt autók esetében merül fel az importvám eljárás kérdése. A várható teljes vámteherre vonatkozóan előzetes vámkalkulációt tudunk kérni Önnek a vámhivataltól. Ehhez a jármű forgalmi engedélyére van szükségünk szkennelve vagy jó minőségben fényképezve.

Azok számára, akik Svájcból, az Egyesült Királyságból vagy Norvégiából kívánnak hazatelepülni jó hír, hogy amennyiben a kinti autójukat vagy motorkerékpárjukat magukkal szeretnék hozni, ebben az esetben vámmentességet kaphatnak. Ehhez igazolni kell, hogy életvitelszerűen éltek az országban 12 hónapot meghaladóan és az autó legalább hat hónapja már kint is a nevükön vagy a használatukban volt.

Ha nem saját autóról van szó, ebben az esetben Svájc kivételével minden EU-n kívüli ország esetében feltétel az EURO 6 környezetvédelmi besorolásnak megfelelő emissziós megfelelőség igazolása. Ez általában csak bevizsgálás útján tehető meg, amely rendkívül drága és hosszadalmas. Ez alól a 30 évnél idősebb autók mentességet élveznek, amennyiben OT rendszámra történik a forgalomba helyezésük.

Ha velünk végzi a vámkezelést, az autót nem kell bemutatni a vámhatóságnál. Ez alól csak a törött autók képeznek kivételt, amelyek esetén nem tudjuk elkerülni a vámszemlét.

A származás-ellenőrzési eljárásról bővebb információt itt találhat.

 


 

6. Származás-ellenőrzés

 

Az EU-n kivülről (úgynevezett harmadik országból) behozott autóknak a vámkezelés mellett úgynevezett származás-ellenőrzési eljáráson is át kell esniük.

Erre azért van szükség, hogy ellenzőrzésre kerüljön a jármű előélete, különösen az alábbiak:

  • körözik-e az autót külföldön
  • követtek-e el vele bűncselekményt
  • nem áll-e elidegenítési tilalom alatt (pl.: banki hitel miatt) 

A származás-ellenőrzési eljárás jellemzően legalább másfél hónapig eltart, érdemes előre megérdeklődni az adott országból hozott járművekre mennyi az átlagos ügyintézési idő.

A származás-ellenőrzési eljárásról bővebb információt itt találhat.


 

7. Regisztrációs adó eljárás

 

Regisztrációs adó eljárást az alábbi járműtípusokra kell lefolytatni:

 

  • személygépjármű
  • motorkerékpár
  • lakóautó

 

Tévhit, hogy elektromos autó esetén nincs szükség regisztrációs adó eljárásra. Az eljárást le kell folytatni azonban "nullás" határozat fog születni, tehát 0 Ft lesz a befizetendő adó. Igaz ez bizonyos hibrid autókra is, ennek megállapítása azonban egyedi elbírálást tesz szükségessé.

Regisztrációs adó eljárást az alábbi járműtípusokra NEM kell lefolytatni:

 

  • haszongépjárművek
  • teherautók
  • autóbuszok
  • lakókocsik
  • utánfutók
  • pótkocsik

 

A regisztrációs adóról bővebb információt itt találhat.

 


 

8. Műszaki vizsgálat és eredetvizsgálat

 

Minden külföldről behozott jármű forgalomba helyezéséhez kötelező a hatósági műszaki vizsgálat és eredetiségvizsgálat. Akkor is ha van érvényes külföldi műszaki vizsgája az autónak. Tehát mindig!

Ezt azért írjuk le ilyen szájbarágósan, mert rendszeresen hoznak haza rendkívül rossz állapotú, de érvényes külföldi (leggyakrabban osztrák) műszaki vizsgával rendlkező autókat. Ezeknek itthon át kell menniük egy hatósági műszaki vizsgán, addig nem kaphatnak magyar rendszámot.

Ma már senki sem fog "átnyomni" autót a vizsgán, mivel pár tízezer forintért nem éri meg börtönbe menni. Minden vizsgaállomás be van kamerázva, a vizsgabiztosok sem vállalják a kockázatot, hogy meg lehessen őket kenni. Tehát az autónak olyan műszaki állapotban kell lenni, hogy átmenjen a vizsgán.

A sikeres hatósági műszaki vizsgához a legfontosabb szempontokat itt soroljuk fel.

 


 

9. Kötelező biztosítás

 

A legfontosabb tudnivaló, hogy külföldi biztosítás nem érvényes magyar rendszámra, és magyar biztosítás nem érvényes külföldi rendszámra.

Tehát a magyar rendszámhoz magyar biztosításra lesz szükség.

A forgalomba helyezéshez szükséges biztosítás megkötéséhez az alábbi elérhetőségen kérhet ingyenes segítséget.

 


 

10. Illetékfizetés

 

Az illeték két részből áll:

  • rendszám, forgalmi és törzskönyv illetéke
  • vagyonszerzési (avagy átírási) illeték

 

Az utóbbi alól bizonyos esetekben mentesség jár:

  • zöld rendszámra jogosult autók forgalomba helyezése
  • gépjármű ajándékozás bizonyos eseteiben

 

A zöld rendszámról itt olvashat bővebben, míg az ajándékozás illetékmentes eseteiről itt írunk.

 

 


Így zajlik tehát a külföldi autók magyarországi honosítása és forgalomba helyezése 2023-ban.


 

autohonositas