autó honosítás koronavírus

A 2022-es év sok változást hoz azoknak, akik autót szeretnének külföldről Magyarországra behozni. Meg kell birkóznunk a koronavírus miatt bevezetett korlátozásokkal, az ukrán háború miatt az euró árfolyama rendkívül instabil, a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál továbbra is óriásiak a várólisták, az EU-n kívülről hozott járművek vizsgáztatása és forgalomba helyezése pedig továbbra is igen komplikált. Függően attól, hogy honnan akarunk járművet importálni ezekre mind figyelemmel kell lenni.

Nézzük tehát végig az autó behozatal lépéseit egyenként a 2022-es állapotok alapján!


Hogyan érdemes autót behozni és honosítani 2022-ben?

 

a auto honositas telefon

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 

1. Tennivalók külföldi autóvásárlás előtt

A koronavírus járvány miatt életbe léptetett korlátozások miatt az utazás és bizonyos esetekben a szállítás is nehézkessé vált. Amennyiben személyesen akarunk külföldi autóvásárlási körútra indulni, mindenféleképpen tájékozódjunk az adott országban érvényes belépési szabályokról, kijárási tilalomról, illetve egyéb járványügyi intézkedésekről. Ezen a weboldalon találhatunk naprakész információt az Európai Unióban aktuális helyzetről és korlátozásokról.

2. A külföldi autó előéletének ellenőrzése

Az Európai Uniós országok mindegyikében ma már előírás, hogy gépjármű adásvétel esetén az autó előélete kötelezően ellenőrzésre kerül. Magyarországon erre az eredetvizsgálat szolgál, míg más EU-s országokban az eladás előtt műszaki vizsgán kell átesnie az autónak, ahol az eredetiség vizsgálat is egyben megtörténik.

A problémát az okozza, hogy az eredetiség ellenőrzése jellemzően csak belföldi adásvétel esetében előírás, amennyiben az autó külföldi vevőhöz kerül az eredetvizsga elkerülhető. Szerencsére számos weboldal kínál már alvázszám alapján előélet lekérdezést, mindenféleképpen érdemes ezt elvégezni mielőtt az autót lefoglaljuk.

 

3. Az autó adásvétel lebonyolítása

A külföldön történő adásvétel során azon túl, hogy meggyőződünk arról, hogy a jármű a kívánt műszaki és esztétikai állapotban van, különösen oda kell figyelnünk, hogy milyen okmányok állnak majd rendelkezésre az autó honosításához.

Először is tüzetesen át kell néznünk a jármű papírjait. Számos országban a forgalmi engedély több részből áll, esetleg törzskönyv is tartozik hozzá. Amennyiben ezek közül bármelyik hiányzik az autó hazai honosítása során komoly bonyodalmak elé nézünk. Különösen oda kell erre figyelni, ha Németországból, Ausztriából, Belgiumból vagy Hollandiából veszünk autót.

Amennyiben EU-s autót egyszerűsített honosítás révén szeretnénk forgalomba helyezetetni a külföldi műszaki vizsga érvényességét igazoló dokumentumot is feltételnül el kell kérnünk az eladótól. Emellett ellenőríznünk kell, hogy az autó alvázán megtalálható-e az EK-szerinti típustábla, amely a jármű EU-s szabványoknak való megfelelelést igazolja. Elektromos autóknál és plug-in hibrideknél úgynevezett CoC igazolásra lesz szükség, amelyet az eladótól kell elkérnünk.

Az autó okmányain túl különösen fontos, hogy kétnyelvű adásvételi szerződést írassunk alá a jármű eladójával. Az autó honosítás során ugyanis szükség lesz egy magyar nyelvű tulajdonátruházást igazoló okiratra. Amennyiben csak az autó származási országában beszélt nyelven készül az adásvételi szerződés vagy számla, így hiteles fordítást kell később készíttetni, amely jellemzően legalább húszezer forintba kerül.

Ha kereskedőtől vagy cégtől veszi a járművet, mindenféleképpen kérjen számlát! Ennek hiányában probléma lehet a későbbi ügyintézés során. 


.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

Honosítási rémtörténetek? 

 

Okulj belőlük Te is, hogy ne járj pórul!

 

 >> KATT IDE <<

 

.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................


  

4. A külföldön vásárolt autó hazajuttatása

A vásárolt járművet két módon juttathatjuk el Magyarországra: saját lábon és tréleren. Ha saját magunk szeretnénk hazavezetni az új szerzeményt, mindenféleképpengyőződjünk róla, hogy az autón nemcsak rendszám, hanem érvényes kötelező biztosítás is van. Bizonyos országokban (pl.: Németország, Belgium, Svájc) a rendszám nem az autóhoz, hanem a tulajdonoshoz tartozik, ezért az autót rendszám nélkül adja át nekünk az eladó. Ebben az esetben ideiglenes rendszámot kell igényelni az autóra az adott országban, amelyhez kötelező biztosítás is tartozik. Az ideiglenes rendszámot és kötelező biztosítást jellemzően ügynökségeken keresztül lehet vásárolni.

külföldi autó szállítása

Ha tréleren akarjuk hazaszálítani az autót, fel kell készülnünk, hogy a koronavírus járvány hatására a korábbiaknál magasabb árakkal fogunk találkozni. A korlátozások felhajtották a szállítási költségeket, nem beszélve arról, hogy a fuvarozók folyamatos kockázatot vállalnak azzal, hogy valamelyik határt váratlanul lezárják. Ez történt például 2020 decemberében, amikor az angol-francia határ egyik pillanatról a másikra lezárásra került, és több tízkilóméteres sor alakult ki a reménytelenül vesztegelő fuvarosokból. Érdemes tehát jóelőre leszervezni a fuvart és több vállalkozóval egyeztetni mielőtt döntést hozzunk.

 

5. Vámeljárás

Nem EU-s országból vásárolt autók esetében kötelezően importvám eljárást kell lefolytatni. A legfontosabb újdonság 2021-től, hogy immáron az Egyesült Királyság nem az EU része, így angol autók behozatalánál is vámkezelést kell végeztetni. A vámeljárás nem kizárólag vámfizetést, hanem az ÁFA megfizetését is jelenti.

Fontos tudni, hogy EU-n kívülről behozott autó vámkezelését bármelyik EU-s országban el lehet végeztetni. Tekintve, hogy Magyarországon a legmagasabb az ÁFA az egész Európai Unióval, így gyakorlatilag bármelyik tagállamban jobban járunk a vámoltatással, mint itthon. A magyar vámhatóság köteles bármelyik uniós államból származó importvám eljárást elfogadni és az autó magyar honosítását és forgalomba helyeztetését engedélyezni. 

Azok számára, akik Svájcból vagy az Egyesült Királyságból kívánnak hazatelepülni jó hír, hogy amennyiben a kinti autójukat magukkal szerenék hozni, ebben az esetben vámmentességet kaphatnak. Ehhez igazolni kell, hogy életvitelszerűen éltek az országban 12 hónapot meghaladóan és az autó legalább hat hónapja már kint is a nevükön vagy a használatukban volt

 

6. Származásellenőrzés

Az EU-n kivülről érkező autóknak sajnos a vámkezelésen túl úgynevezett származásellenőrzési eljáráson is át kell esniük. Erre azért van szükség, hogy ellenzőrzésre kerüljön körözik-e az autót külföldön, vagy követtek-e el vele bűncselekményt. A származásellenőrzés ugyan nem egy különösebben drága mulatság ("mindössze" 10.900 Ft a hatósági díja), azonban hetekig, de akár hónapokig is elhúzódhat. Ezzel mindenfeléképpen számolni kell az Európai Unión kívülről származó autó honosítás és forgalomba helyezés esetén. 

 

7. Műszaki vizsgálat (honosítás vagy egyedi forgalomba helyezés)

Külföldről behozott autó anélkül nem kaphat magyar rendszámot, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság vizsgabiztosai ne látták volna. Ha a jármű az Európai Unió valamelyik országából származik, és van érvényes forgalmi engedélye és műszaki vizsgája, akkor gyorsan lehet végezni az NKH-nál. Ebben az esetben csak a külföldi okmányokat "honosítják" és ezzel már mehetünk is tovább.

Ha nincs érvényes EU-s országban kiadott műszaki az engedély az autón, vagy az EU-n kívülről érkezett, akkor a bonyolultabb és drágább úgynevezett egyedi forgalomba helyezési eljárás vár ránk. Ez lényegében egy szigorított műszaki vizsga, ahol nem csak az autó műszaki állapotát ellenőrzik, hanem az EU-s normáknak való megfelelését is, különös tekintettel a környezetvédelmi határértékekre. 

Felmerül a kérdés, hogy hogyan tudjuk elvinni az autót a Nemzeti Közlekedési Hivatal vizsgaállomására, ha még nincs rajta rendszám. Szerencsés esetben az autót külföldi rendszámmal és érvényes külföldi kötelező biztosítással hoztuk be, ilyenkor szabadon járhatuk-kelhetünk vele. Arra nagyon kell figyelni, hogy a külföldi kötelező még érvényes legyen, mert ha lejárt és elkapnak, akkor az autó külföldi papírjait is bevonhatják, amelett, hogy a külföldi rendszámot is leszerelik. Az eredeti külföldi okmányok nélkül  a honosítás gyakorlatilag lehetetlen, így fontos, hogy ezeket véletlenül se vegye el az igazoltató rendőr!

Ha nincs az autón már rendszám, vagy lejárt a külföldi kötelező biztosítás, akkor a legegyszerűbb tréleren szállítani az autót. Van ezen kívül a híres P-rendszám, ami a legjobb barátunk és egyben a legádázabb ellenségünk is lehet. Fontos, hogy P-rendszám használat előtt alaposan tájékozódjunk a pontos szabályokról

 

8. Eredetvizsgálat

Az eredetvizsga szabályai szerencsére nem változtak, továbbra is bármilyen erre akkreditált szervízben el lehet végeztetni. A díj is maradt annyi mint tavaly, személygépkocsik esetében 17 és 20 ezer forint között mozog függően az autó lökettérfogatától. Arról, hogy hogyan juttatjuk el a külföldi járművet az eredetvizsga helyszínére ebben a tekintetben az előző bekezdésben leírtak itt is irányadóak.

 

9. Regisztrációs adó ügyintézés

A regisztrációs adó nem olcsó mulatság, főleg ha az autó régebbi és nagy benne a motor. Mielőtt behoznánk bármit is, érdemes kiszámolni valamelyik interenetes kalkulátoron, hogy körülbelül mennyi lesz a regadó, mert gyakran az egész behozatal értelmét veszti, ha ezt is hozzáadjuk a vételárhoz.

Jó hír, hogy újabb, kisebb motorral szerelt járművek esetében nem különösebben vészes összeg a regadó, elektromos és plug-in hibrideknél pedig egyenesen nulla. Fontos viszont, hogy ezen utóbbiak esetében is be kell fáradni a NAV-hoz és kikérni a regisztrációs adó mentességet kimondó határozatot, enélkül a forgalomba helyezés meg fog hiusúlni.

Lényeges tudni, hogy a regisztrációs adó ügyintézés nem végezhető el bármelyik NAV kirendeltségen. Kizárólag a vámhivatalként funkcionáló NAV telephelyeken lehetséges a regadó befizetése, vagy a mentességet igazoló határozat beszerzése.

 

10. Kötelező felelősségbiztosítás megkötése

Ha túlvagyunk a regadón, már a célegyenesben vagyunk. Rendszámot nem kaphat olyan autó, amin nincs kötelező, ezért az utolsó lépés előtt még gyorsan kell kötnünk egy kötelező felelősségbiztosítást bármelyik általunk választott biztosítónál vagy alkuszoldalon

A dolog mégsem olyan egyszerű, mint amilyennek tűnik, hiszen normális esetben az autó rendszámára kötjük a biztosítást, járművünkön azonban jelenleg még nincs rendszám. Emiatt biztosítási kötvényt sem fog nekünk kiállítani egyik biztosító sem.

Szerencsére a probléma a biztosítók is előtt ismert, ezért lehetővé teszik kötelező felelősségbiztosítási ajánlat kikérését pusztán az alvázszám megadásával. Az ajánlat az okmányirodában is elegendő lesz a rendszám kiadásához, azonban meg kell győzödnünk majd róla, hogy a biztosító automatikusan lekéri-e a rendszámot a központi nyilvántartóból az autó forgalomba helyezése után, vagy nekünk kell megküldeni.

11. Okmányirodai forgalomba helyezés

Elérkeztünk az utolsó lépéshez, már csak be kell mennünk valamelyik kormányablakhoz vagy okmányirodába, benyújtani az összes dokumentumot, amit az előző tíz lépés során összegyűjtöttünk a személyes okmányainkkal együtt, befizetni a különböző illetékeket és máris kiadják nekünk a magyar rendszámot és forgalmi engedélyt. 

A második fontos tudnivaló, hogy minden iratból az eredetit kell benyújtani és nem magyar nyelvű okmány esetén hiteles fordítást is mellékelni kell. Az eredeti dokumentumokat nem csak megnézik, hanem el is veszik, ez főleg az autó külföldi forgalmi engedélye esetében lényeges. Az ügyintézés előtt mindenféleképpen érdeklődjük meg a származási országban, hogy van-e még valami dolgunk az ottani hatóságokkal. Ha már eredetileg külföldön is a mi nevünkön volt az autó, feltétetlenül győződjünk meg arról, hogy az autó kivonásra kerül a forgalomból, illetve annak mikéntjéről. Miután a magyar rendszám kiadásra került, többé nem lesz semmilyen dokumentum a kezünkben, amivel az esetlegesen elmulasztott külföldi forgalomból kivonást intézzük.

Ha mindezekre odafigyelünk, a magyar rendszámot megkapjuk probléma nélkül, a friss és ropogós forgalmi engedéllyel együtt. Az gépjármű törzskönyve pár héttel később fog érkezni postán.


Így zajlik tehát a külföldi autók magyarországi honosítása és forgalomba helyezése 2022-ben.


.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

Nem szereted a felesleges izgalmakat? 

 

Nálunk csak kipróbált, jónevű szakembereket találsz. Az ország legjobb honosítói egy helyen.

 

>> IDŐPONTKÉRÉSHEZ KATTINTS IDE  <<

 

 

......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................