Gyakran ismételt kérdések

KÜLFÖLDI JÁRMŰ HONOSÍTÁS

 

 

Az alábbiakban olyan kérdésekre adunk választ, amelyek az oldal többi részén nincsenek részletesen kifejtve. Kérdés esetén a +36 1 211 0112 számon lehet érdeklődni.

 

 

Mi az a honositsunkautot.hu?

A honositsunkautot.hu Magyarország legnagyobb külföldi gépjármű forgalomba helyezéssel foglalkozó információs honlapja.

 

 

Mire jött létre a honositsunkautot.hu?

Aki külföldről hoz be autót, előbb vagy utóbb kénytelen lesz Magyarországon forgalomba helyezni. Ezt a köznyelvben "honosításnak" vagy "rendszámozásnak" szokták hívni, valójában egy elég bonyolult folyamatot takar, aminek több különböző esete van.

Honosítani nem lehet minden külföldi autót, ez kizárólag uniós államból behozott érvényes külföldi műszaki vizsgával rendelkező járműveknél áll nyitva, és még ilyenkor sem biztos.

Aki olyan járgányt hoz be, ami nem honosítható, azoknak olyan fogalmakkal kell megbarátkoznia, mint egyedi forgalomba helyezés, származás-ellenőrzés vagy hazatelepülő vámeljárás.

Pár apróbb hiba elég ahhoz, hogy rémálommá váljon a forgalomba helyezés. Aki ezt el akarja kerülni, annak két dolga van:

- megbízható forrásból tájékozódni arról, hogy mi az adott jármű rendszámozásának a menete;

- találni egy megbízható szakembert, aki nem csupán ért a forgalomba helyezéshez, hanem egyúttal korrekt és megbízható is.

Ebben segít Önnek a honositsukautot.hu.

 

 

Hogyan használjam a weboldalt?

A honositsunkautot.hu szépen lebontja Önnek a forgalomba helyezés különböző eseteit.

Országonként meg tudja nézni, hogy miként fog kinézni a folyamat. A világ összes országát természetesen nem tudjuk felsorolni, de nincs is rá szükség, hiszen a többség az alábbi országok egyikéből hoz be autót:

 

- Németország

- Ausztria

- Hollandia

- Belgium

- Olaszország

- Svájc

- Anglia

- USA

 

Az alapvető választóvonal a forgalomba helyezési eljárás mikéntjét tekintve, hogy az Európai Unió valamelyik tagállamából, vagy EU-n kívülről érkezik-e a jármű. EU-n kívülről jövő gépjárművek elkerülhetetlen velejárója a vámkezelés és az úgynevezett származás-ellenőrzés. Ezekről mind-mind részletes információt talál nálunk.

 

 

Hogyan érdemes kiválasztani, hogy kit bízzak meg külföldi járművem forgalomba helyezésével?

Sokan foglalkoznak azzal, hogy külföldi járművek forgalomba helyezésében közreműködnek. Ezek egy része érti a dolgát, korrekt és megbízható.

Vannak azonban sajnos szép számmal olyanok is, akik alapvetően az ügyfelek tájékozatlanságát és hiszékenységét kihasználva leginkább csak a pénzt próbálják elrakni.

Oldalunkon kizárólag olyan szakembereket ajánlunk, akik már sokszor bizonyítottak, hozzáértésükről és megbízhatóságukról híresek.

 

 

Hány nap a forgalomba helyezési folyamat átfutási ideje?

Az átfutási idő rendkívül változó. Függ attól, hogy az ország melyik részén zajlik az eljárás, valamint erősen függ az eljáró hivatalok pillanatnyi leterheltségétől.

Szintén fontos tényező, hogy melyik országból származik a jármű és milyen papírokkal rendelkezik, valamint milyen a műszaki állapota.

 

 

Valóban lehetséges 24 óra alatt honosítani egy külföldről behozott autót?

Ha ma behozok egy autót, holnapra egészen biztosan nem lesz rajta rendszám!

Ennek elsődleges oka, hogy minden járművet be kell jelenteni műszaki vizsgálatra. Másnapra jelen pillanatban sehol sem lehet időpontot kapni.

A műszaki vizsga napjától számítva azonban valóban előfordul, hogy akár egy nap alatt le lehet zongorázni a folyamat egészét. Ehhez viszont a gondos előkészítés és egy hozzáértő szakember megkerülhetetlen.

 

 

Lehet-e elektronikusan, az interneten keresztül intézni a honosítást?

A honosítási eljárás nem végezhető el az interneten keresztül.

Annak viszont elvben nincs akadálya, hogy Önnek ne kelljen otthonából kimozdulnia ahhoz, hogy magyar rendszám kerüjön az autóra. Ehhez olyan vállalkozást kell megbíznia, aki háztól-házig szállítást vállal, aminek értelemszerűen lesz egy költségvonzata.

Ingyen senki sem fog eljönni a járműért, ha Önnek a kényelem a legfontosabb, fel kell készülnie arra, hogy ez külön díjazás ellenében történik.

 

 

Mi a helyzet a Dubai autó importtal? Érdemes belefogni?

Növekvő mennyiségben kapunk kérdést Dubai autók behozatalával, vámkezelésével, honosításával és forgalomba helyezésével kapcsolatban.

A Dubai jármű behozatal fő problémája, hogy ezek nem az Európai Uniós piacra gyárott autók. Emiatt nem rendelkeznek a megfelelő gyártói adattáblával, amely igazolná az EU normáknak való megfelelést.

További probléma, hogy igen gyakran olyan motorral vannak szerelve, amelyek nem léteznek az európai piacon. Ez egyedi bevizsgálást tesz szükségessé, amely egy rendkívül költséges és hosszadalmas procedúra, amely Magyarországon nem végezhető el.

 

 

Miért fontos, hogy Kaufvertrag vagy Rechnung?

Ez egy elég speciális kérdés, de mivel rengeteg autó, motor és egyéb jármű jön be német nyelvterületről érdemes vele külön is foglalkozni.

A Kaufvertrag jelentése adásvételi szerződés, míg a Rechnung jelentése  számla.

Ha magánszemélytől veszünk autót csak Kaufvertrag-ra lesz szükség, azonban ha kereskedő vagy cég ad el nekünk valamilyen járművet, akkor Kaufvertrag és Rechnung is kell.

A Kaufvertrag lehetőleg legyen kétnyelvű (német-magyar).

A Rechnung elsősorban autó, motor, quad, lakóautó és haszongépjármű esetén lényeges, ugyanis a regisztrációs adó eljárás során a NAV kereskedőtől vagy cégtől történő vásárlás esetén ragaszkodik a számlához. Ha vámkezelni akarunk itthon járművet (például svájci import esetén), akkor járműtípustól függetlenül legyen Rechnung.

 

 

Mi az a Zoll rendszám?

A "Zoll" jelentése vám.

A "Zoll rendszám" tehát vámrendszám.

Ez a kifejezés még abból az időből származik, amikor Magyarország nem volt az Európai Unió tagja, emiatt Ausztriából és Németországból is csak vámrendszámmal (azaz "zoll" rendszámmal) lehetett autót kihozni.

Mivel 2004 óta az EU vámunió része hazánk, így azóta Németországból és Ausztriából elegendő az egyszerű kiviteli rendszám, vagy más néven exportrendszám.

Tényleges Zoll rendszám már csak Svájcból történő jármű behozatal esetén szükséges.

 

 

Mire való a kék rendszám?

Fel szokott merülni az a kérdés, hogy mi az a kék rendszám és mire való.

 

A megfogalmazás nem kifejezetten pontos, kék színű rendszám több dolgot is takarhat:

 

 

    • kék színű még az osztrák kiviteli rendszám (export rendszám), erről az osztrák jármű behozatalról szóló részben írunk részletesebben 

 

 

Hogyan vihető ki magyar autó vagy egyéb jármű külföldre?

Bár a weboldalról jól látszik, hogy külföldi járművek magyarországi honosításával foglalkozik, mégis elég rendszeresen kapunk kérdést a fordított iránnyal kapcsolatban.

Tehát hogyan vihető ki és honosítható magyar autó, motor vagy egyéb jármű külföldön.

Erről az első fontos megjegyzendő, hogy minden ország más, sőt vannak országokon belüli régiók között is különbségek. Fizikai képtelenség lenne minden külföldi országról tudni hogy miként működik a külföldi jármű forgalomba helyezés. Ha csak a Magyarországgal szomszédos országokról van szó, még ez is egy hatalmas információhalmaz.

A kivitellel kapcsolatosan annyi a tudnivaló, hogy a járművet érdemes itthon kijelenteni valamelyik Kormányablakban, és kiváltani egy kiviteli ("I" betűjelű) ideiglenes rendszámtáblát.

Emellett számos EU tagállamban kérik a CoC okmányt, amikor magyar autót akar valaki forgalomba helyezni.

Ennél többet sajnos nem tudunk a témáról, mivel nem szoktunk magyar autókat, motorokat, lakóautókat, lakókocsikat, teherautókat, haszongépjárműveket, buszokat, tehát egy szóval semmilyen járművet sem külföldre kivinni forgalomba helyezés céljából. Lakóautóval már jártunk külföldön, de haza is jöttünk vele a nyaralás végén.

 

 

Köthető-e Casco I rendszámra? Illetve korábban: köthető-e Casco P rendszámra?

Nem, Casco nem köthető ideiglenes rendszámra, ahogy korábban P rendszámra sem volt köthető Casco.

Speciális felelősségbiztosítást lehet kötni, amely az I rendszámot kiváltó vállalkozásra vagy vállalkozóra lesz érvényes.

Aki érdekel a téma, annak tudunk segíteni és össze tudjuk kötni a megfelelő biztosítóval. Kérdés esetén a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre lehet e-mailt küldeni.

 

 

Mi az üzembehelyezés költsége? Mi kell az üzembehelyezéshez?

Ebben a formában szoktuk megkapni a kérdést, megpróbálunk rá válaszolni most.

Üzembe helyezés, mint olyan nem egy precíz kategória. Üzemben tartásról beszélhetünk, minden járműnek van tulajdonosa és üzembentartója. Emellett beszélhetünk forgalomba helyezésről.

A forgalomba helyezés folyamatáról itt írunk bővebben, a költségeiről pedig itt.

Üzembehelyezés talán bizonyos ipari vagy mezőgazdasági gépeknél lehet releváns, ehhez sajnos nem értünk. Akit kamion vagy teherautó honosítás érdekel, az kattintson ide

 

 

Kell-e Taric szám a regisztrációs adóhoz?

Nem, a regisztrációs adóhoz VPID szám (más néven EORI szám) szükséges csupán, valamint magyarországi adószám.

 

 

Mennyibe kerül a német piros rendszám?

A német "piros" rendszám alatt a német kiviteli export rendszámot értjük. Ez nem ugyanaz, mint a "Zoll" rendszám, erről korábban már írtunk.

A "piros" rendszámot azért nevezik így, mert az érvényességi idő a renszámon piros alapon van feltüntetve. Egyébként a rendszám maga fehér.

A német "piros" kiviteli rendszám ára biztosítással együtt egy hónapra 200 és 300 euró között mozog.

 

 

Mire való a Typenschein?

A Typenschein egy osztrák járműokmány.

A Typenschein nem egyenlő az osztrák forgalmi engedéllyel, melynek neve Zulassungsbescheinigung Teil I.

A Typenschein nem egyenlő az osztrák gépjármű törzskönyvvel melynek neve Zulassungsbescheinigung Teil II.

Az osztrák Typenschein nem teljesen egyenlő a CoC-vel, bár általában ebből a célból adják ki.

Figyeljünk oda, mert például az Autóklubnál a honosításhoz előfordulhat, hogy csak CoC-t fogadnak el, Typenscheint nem.

Régebben (nagyon régen) a Typenschein volt a de facto forgalmi, azonban ma már azon kívül, hogy tudja helyettesíteni (legalábis általában) a CoC-t más gyakorlati haszna nem nagyon van.

Súlyos tévhit, hogy ha elveszítjük az osztrák forgalmit, akkor a Typenschein helyettesíti.

 

 

Lehet-e az Autóklubnál honosítani, és ha igen, akkor hogyan?

Kezdjük az egyszerű esettel: OT rendszámra veterán járművet csak az Autóklubnál lehet honosítani.

 

A Szintén egyszerű megjegyezeni, hogy motorkerékpárt nem lehet az Autóklubnál honosítani.

Emellett nem lehet honosítani az Autóklubnál: lakókocsit, quadotteherautót, autóbuszt, mezőgazdasági járművet, pótkocsit, traktort és hasonlókat.

Személygépkocsit és 3,5 tonna alatt haszongépjárművet lehet honosítani, azonban drágább, mint ha a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál történne az eljárás.

Emellett az alábbi nehezítések is vannak az Autóklubnál:

 

  • az időpontfoglalás mikéntje elég rendezetlen, általában telefonon történik, az ügyintéző beírja a naptárba, ami aztán vagy tényleg be lesz írva vagy sem...
  • csak érvényes külföldi műszaki vizsgával vihető EU tagállamból származó jármű - az, hogy milyen külföldi műszakit fogadnak el és hogyan kell igazolni elég változó
  • CoC okmányra lesz szükség - tudni kell erről, hogy a CoC-ra nem mindig az van írva, hogy CoC, ez komoly gondot szokott okozni az Autóklubnál
  • előfordul, hogy pecsétes CoC-hez ragaszkodnak - CoC okmányon pecsét nem igazán szokott lenni, ilyenkor tehát a dolog meghiúsul
  • motorszámot nem keresnek az Autóklubnál, ha nem olyan helyen van, akkor nem fogják az autót honosítani
  • motorkóddal az Autóklub nem honosíthat
  • egyedi forgalomba helyezés az Autóklubnál nincs
  • végezetül 8.000 forint helyett 27 ezer forintba kerül az eljárás

 

 

Összességében mi laikusnak (tehát nem kifejezetten külföldi jármű forgalomba helyezéssel foglalkozó személyeknek) nem javasoljuk jó szívvel az Autóklubot, mert igen sok buktatója van az eljárásnak. Nem beszélve arról a plusz 19 ezer forintról, amit beszednek.

 

 

Honnan lehet egyszerű adásvételi szerződést vagy egyszerűsített adásvételi szerződést beszerezni?

Jónéhányszor kaptunk már ilyen kérdést, úgy tűnik valahogy elterjedt az az információ, hogy van "rendes" adásvételi meg van egyszerűsített adásvételi.

Ilyen különbség nincs, annyi igazság van a dologban, hogy külföldi adásvételik esetén a hatóságok és ügyintézők általában (!) kevésbé szigorúak.

Például amíg egy hazai (belföldi) adásvételi esetén név, anyja neve, lakcím, személyi igazolványszám és születési hely, valamint idő nélkül nem fogják elfogadni, addig egy külföldivel kötött kétnyelvű adásvételi esetén a név és cím általában elegendő.

Ezzel együtt érdemes olyan kétnyelvű adásvételiket keresgélni, amik hasonlítanak egy rendes magyar gépjármű adásvételi szerződés formanyomtatványhoz.

 

 

Mennyi idő az egyedi rendszám igénylése?

A rendes rendszámot a legtöbb Kormányablakban (okmányirodában) azonnal kiadják. A Kormányablak a soron következő rendszámot a raktárból ugyanis kiadja, így nincs ok a várakozásra.

Az egyedi rendszámokat azonban le kell gyártatni, így ezekre várni kell. Általában 2-3 hét mire megjön egy egyedi rendszámtábla.

 

 

Hogyan igényelhető szürke rendszám?

A szürke rendszámot elsősorban olyan kerékpártartókra találták ki, amelyek kitakarják az eredeti rendszámtáblát. Emiatt a szürke rendszám mindig megegyezik a jármű rendszámával.

Szürke rendszámot bármelyik Kormányablakban lehet igényelni, a jármű forgalmi engedélye és törzskönyve, valamint a tulajdonos személyi igazolványa és lakcímkártyája szükséges az igényléshez.

Ha a tulajdonos nem személyesen jár el, ebben az esetben meghatalmazásra is szükség lesz.

A szürke rendszámot külön le kell gyártatni, amely általában 2-3 hetet vesz igénybe.

 

 

Létezik vám kalkulátor?

A vám értéke mindig a jármű értékének a függvénye, annak személyautó esetén 10 százaléka.

A számítás tehát egyszerű, a kérdés csupán, hogy milyen járműértéket fog megállapítani a vámhivatal a vám alapjául. A járműértékhez hozzá kell adni az úgynevezett fuvarköltséget, amely a származási országból Magyarországra szállítás teljes költsége.

Ez két részre oszlik: belföldi és külföldi fuvarköltség.

A külföldi fuvarköltség alatt az uniós vámhatárig történő szállítás költségét értjük, a belföldi fuvarköltség az EU-n belüli szállítás költsége.

Fontos megjegyezni, hogy a vámeljárás során ÁFA is fizetendő, amely Magyarországon a jármű fuvarköltséggel növelt értékéhez hozzászámított vám összegének 27 százaléka.

 

 

Az autó honosítás magában foglalja az átírást is? Vagy az csak forgalomba helyezés esetén történik meg?

A kérdés megválaszolásához tisztáznunk kell a vonatkozó fogalmak jelentését:

 

  • honosítás: a honosítás szűkebb értelemben az érvényes EU tagállamban kiállított műszaki vizsga Magyarországon történő elfogadtatását jelenti, amely az úgynevezett KPM vizsga keretében történik, bár általában a honosítás alatt értjük a forgalomba helyezést is
  • átírás: az átírás pusztán annyit tesz, hogy egy jármű tulajdonost cserél, a régi tulajdonos nevéről átírják az új tulajdonos nevére
  • forgalomba helyezés: forgalomba helyezni új járművet, forgalomból kivont hazai járművet és külföldi járművet szükséges, egy magyarországi jármű már forgalomban van, így adásvétel után csak átírni szükséges

 

A honosítás szűk értelemben tehát nem tartalmazza az átírást. A legnagyobb kategória a forgalomba helyezés, amely tartalmazhat honosítást is, és minden esetben tartalmazza a külföldi tulajdonosról a magyar tulajdonosról történő átírást is.

Ha nem történik honosítás (mivel vagy nincs érvényes EU műszaki vagy EU-n kívüli járműről van szó), ez esetben úgynevezett egyedi forgalomba helyezés szükséges a rendszám kiváltáshoz.

Új jármű forgalomba helyezés esetén valójában nem történik átírás, valamint forgalomból kivont jármű ismételt forgalomba helyezés esetén sem feltétlenül, ha a tulajdonos személye változatlan.

 

 

Mi a teendő, ha nincs valakinek adókártyája? Kerülhet a nevére jármű adókártya nélkül?

Maga az adókártya nem kötelező, azonban magyar adószám nélkül olyan járművet, amelyet vámolni kell, vagy amelyre kell fizetni regisztrációs adót nem lehet forgalomba helyezni olyan nevére, akinek nincs adószáma.

Az eljáráshoz adókártya hiányában elegendő egy NAV adószám igazolás, amelyet bármelyik NAV ügyfélszolgálaton lehet kérni.

 

 

Mi az az időszakos műszaki vizsga?

Az időszakos műszaki vizsga a belföldi, már magyar rendszámmal rendelkező járművek műszaki vizsgálata.

 

 

 

Milyen gyakran szükséges időszakos műszaki vizsgát elvégezni?

Új járművek esetén az első forgalomba helyezéstől számított negyedik év lejártakor. Ezután pedig kétévente.

 

 

Kell-e KPM vizsga az időszakos műszaki vizsga során?

Nem, KPM vizsga ez esetben nem szükséges.

 

 

Mi a különbség a honosítás és a forgalomba helyezés között?

 

A hivatalos terminológia szerint a két fogalmat az alábbiak szerint lehet definiálni:

 

  • a honosítás érvényes műszaki vizsgával rendelkező EU tagállamból hozott járművek külföldi műszaki vizsgájának hazai elfogadtatását jelenti

 

  • a forgalomba helyezés egy tágabb fogalom, amely lefedi nem csupán külföldről behozott, de az új (azaz 6 hónapnál fiatalabb és/vagy 6.000 kilométernél kevesebbet futott), valamint ideiglenesen vagy véglegesen forgalomból kivont járművek közúti közlekedésre engedélyeztetését, amely jelenti azt, hogy a járműnek a hatóság magyar rendszámot, forgalmi engedélyt és gépjármű törzskönyvet ad ki