Mire való a gépjármű előélet lekérdezés? | Honnan lehet lekérdezni? | Mennyibe kerül? | Van-e ingyenes járműtörténet adatbázis? | Alvázszám vagy rendszám alapján történik a lekérdezés?
Nálunk minden kérdésre választ talál!
Gépjármű előélet lekérdezés
BELFÖLDÖN ÉS KÜLFÖLDÖN
Legutóbbi frissítés dátuma:
2023. november 27.
Az előélet lekérdező alkalmazás eléréséhez kattintson ide:
A külföldi autóvásárlás veszélyei
MIT MOND A STATISZTIKA?
TÖRÖTT/SÉRÜLT AUTÓ: minden ötödik külföldről származó használt autó törve volt
ÁTALAKÍTOTT/MÓDOSÍTOTT AUTÓ: a külföldről hozott autók 7 százaléka valamilyen forgalmi engedélyben nem szereplő módosításon vagy átalakításon esett át
TEKERT KILOMÉTERÓRA: a becslések szerint a külföldi használt autó oldalakon szereplő autók 5-10 százaléka tekert órás
BIZTOSÍTÁSI KÁRESEMÉNY: minden 25. külföldről behozott autó még le nem zárt külföldi biztosítási káreseményben érintett
VÍZKÁR: a külföldről behozott autók 2 százaléka vízkáros volt
MINDENT A KÜLFÖLDI GÉPJÁRMŰ ELŐÉLET LEKÉRDEZÉSRŐL EGY HELYEN
Előélet lekérdezés
MIÉRT FONTOS?
MIKET TUDHAT MEG BELŐLE?
⇒ Hány korábbi tulajdonossal rendelkezik a jármű?
⇒ Körözik-e az autót Magyarországon vagy külföldön?
⇒ Balesetes, illetve sérült-e a jármű?
⇒ Történt bármilyen nem gyári átalakítás a járművön?
⇒ Megbízható-e a kilométeróra bejegyzés?
⇒ Van-e gyári hibája a járműnek?
⇒ Vett-e részt vagy mulasztott-e el kötelező visszahívást?
⇒ Milyen jellegű használatnak volt a jármű kitéve (például taxi vagy bérelt autó)?
⇒ Vannak-e korábbi fényképek, amelyeken látható az előző állapota?
⇒ Mik a jármű műszaki jellemzői (például hibás hatósági bejegyzés esetén)?
Ingyenes előélet lekérdezés
JÁRMŰ SZOLGÁLTATÁSI PLATFORM
MAGYAR RENDSZÁMOS JÁRMŰ ESETÉN: Jármű Szolgáltatási Platform (JSZP), amely kizárólag rendszám alapján tesz lehetővé lekérdezést, nincs lehetőség alvázszám alapú lekérdezésre
KÜLFÖLDI RENDSZÁMOS JÁRMŰ ESETÉN: Külföldi járművek adatait tartalmazó adatbázisok ingyenesen nem hozzáférhetőek
Előélet lekérdezés
ORSZÁGONKÉNT
AUSZTRIA - OSZTRÁK GÉPJÁRMŰ ELŐÉLET LEKÉRDEZÉS
Ausztriában hiányzik a hazai JSZP-hez hasonló nyilvános egységes előélet adatbázis. Ennek egyik oka, hogy a járművek nyilvántartása tartományi szinten működik, ahogy arról az osztrák rendszámok első két betűje is árulkodik.
Még mielőtt rohannánk fizetni egy előélet lekérdezésért, az osztrák járművek okmányaiból már kiderülhet egy-két hasznos információ. Első lépésben már az elárul ezt-azt, hogy milyen papírjai vannak. Ha nincs forgalmi, az autót úgy ahogy van el kell felejteni.
De mi a helyzet, ha van forgalmi, de nincs meg az osztrák törzskönyv? Az osztrák törzskönyv hiánya jelentheti azt, hogy hitel van az autón. Ilyenkor a hitelintézet a törzskönyvet magánál tartja, amíg a teljes tartozás nem kerül rendezésre.
A hiányzó törzskönyv utalhat arra, hogy azt az osztrák hatóság bevonta, például azért, mert kivonták a forgalomból ideiglenesen vagy akár véglegesen. Ennek számos oka lehet, mindenestre óvatosságra ad okot. Ami biztos, hogy osztrák törzskönyv nélkül származás-ellenőrzésre lesz szükség. Ez némi plusz költséggel, jelentős időveszteséggel és egyéb nem várt bonyodalmakkal járhat.
Ha megvan mind az osztrák forgalmi, mind az osztrák törzskönyv, ebben az esetben érdemes a forgalmi alján lévő megjegyzéseket átböngészni. Innen derülhet például ki, hogy a járműnek több tulajdonosa van, vagy az, hogy valamilyen utólagos nem gyári módosításon esett át.
BELGIUM - BELGA GÉPJÁRMŰ ELŐÉLET LEKÉRDEZÉS
Belgium a gépjármű előélet szempontjából a mintaország. Az úgynevezett CarPass adatbázis révén az óratekerés hosszú évek óta ismeretlen. Rendszám alapján alapadatokat ingyenesen le tudunk kérni.
Belgium másik előnye, hogy a műszaki vizsgáztatás teljesen állami kézben van, nem adták ki maszek szervizeknek, mint itthon. Mivel a korrupció Belgiumban gyakorlatilag ismeretlen, a vizsgakövetelmények pedig szigorúak, ezért friss belga műszaki vizsgával rendelkező belga autókkal ritkán van probléma.
HOLLANDIA - HOLLAND GÉPJÁRMŰ ELŐÉLET LEKÉRDEZÉS
A holland autóvásárlók számára rossz hírünk van: a holland autókkal vigyázni kell. A holland szabályozás jóval megengedőbb, mint itthon, ezért gyakori eset, hogy ami Hollandiában nem gond, azon itthon a KPM vizsgán (= hatósági műszaki vizsga) bukik egy jármű.
A laza szabályozáson túl fel kell hívni a figyelmet arra, hogy holland közlekedési hatóság (RDW) jórészt kiadta a műszaki vizsgáztatást maszek szervizeknek. Ezek nagy része török, észak-afrikai vagy kelet-európai bevándorlók kezében van. Ez sajnos rá is nyomja bélyegét a műszaki vizsgáztatás színvonalára.
NÉMETORSZÁG - NÉMET GÉPJÁRMŰ ELŐÉLET LEKÉRDEZÉS
A legtöbb autó Magyarországra Németországból jön be, ezért igen nagy mennyiségű információ áll rendelkezésre arról, hogy mire számíthat az, aki német autót vesz.
A rossz hír az, hogy a németorszagi autóvásárlás nem azért olyan népszerű, mert annyira megbízhatóak lennének az ott vásárolt járművek. A fő ok amiért a magyarok (ahogy a lengyelek, csehek, belgák vagy a dánok is) Németországból hozzák be a legtöbb autót az elsősorban az ár, a kínálat nagysága és a földrajzi közelség.
USA - USA GÉPJÁRMŰ ELŐÉLET LEKÉRDEZÉS
Az Egyesült Államok ebben is, mint szinte minden másban teljesen eltérő rendszert működtet. Már az alvázszámok szerkezete is más, mint Európában. Mivel az észak-amerikai kontinens nagy részén gyakorlatilag lehetetlen autó nélkül létezni, ezért a járművek műszaki megfelelőségének ellenőrzése jóval kevésbé szigorú, mint amit itthon megszoktunk.
Már az USA forgalmi engedélyek adattartalma is európai szemmel nézve problémás, számos alapinformáció teljesen hiányzik. Amire az USA forgalmi engedélyek (úgynevezett "title") viszont nagyon jók, hogy a bontásra eladott járműveket egyértelműen feltüntetik "Salvage" megjelöléssel.
Ha tehát egy épnek tűnő USA-ból származó jármű forgalmi engedélyében szerepel a "salvage" szó, szinte biztosak lehetünk benne, hogy elég komoly fekete folt van a múltjában. Ez nem csak balesetes autót jelenthet, gyakori a vízkár, jégkár, valamint lopott vagy bűncselekményben érintett járművek forgalmijába is be szokott kerülni a salvage minősítés.
Járműtörténet lekérdezés
ADATBÁZISOK
LÉTEZIK-E ADATBÁZIS BELFÖLDI JÁRMŰVEK ELŐÉLETÉRE?...
Ha belföldi jármű előéletére vagyunk kiváncsiak, pár éve elérhetővé vált az úgynevezett jármű szolgáltatási platform, amelyben ügyfélkapus belépés után hazai autók adatait ingyenesen lehet lekérni rendszám alapján. A rendszer elnevezése: Jármű Szolgáltatási Platform (JSZP).
A rendszert aképpen hozták létre, hogy a Belügyminisztérium szakemberei egyesítették a különböző állami szervek által kezelt gépjármű nyilvántartási adatokat.
MILYEN ADATOK ÉRHETŐEK EL BELFÖLDI JÁRMŰVEKRE VONATKOZÓAN?...
Az adatbázis az alábbi adatokat tartalmazza:
- jármű azonosító és műszaki adatai
- forgalomban tartásról és annak korlátozásáról meglévő adatok
- kilóméteróra állás
- eredetiségvizsgálat és műszaki vizsgálat alkalmával készült fényképek
- baleseti és kártörténeti előélet (2019-től)
A járművek előélete az első magyarországi forgalomba helyezéstől egészen a bontási jegyzőkönyv kiállításáig fel vannak töltve az adatbázisban.
MILYEN KORLÁTAI VANNAK A BELFÖLDI ELŐÉLET ADATBÁZISNAK?...
A rendszer egyik problémája, hogy alvázszám alapján nem indítható benne keresés. A másik, hogy amennyiben az autó nem új korától van Magyarországon forgalomban, ebben az esetben a magyarországi forgalomba helyezés előtti külföldi előélete a járműnek nem látszik. Tekintve, hogy a Magyarországon futó autók többsége nem itthon kezdte pályafutását, ez igen komoly hiányossága az adatbázisnak.
LEKÉRDEZHETŐEK-E A BELFÖLDI TULAJDONOSI ADATOK?...
Nem, a tulajdonos személyes adatai nem hozzáférhetőek.
Hogyan érhető el a belföldi gépjármű előélet adatbázis?
A rendszer ügyfélkapun keresztül bárki számára ingyenesen elérhető, jogcím igazolása és mennyiségi korlátozás nélkül.
Egy szakértő véleménye a gépjármű előélet lekérdező szolgáltatásokról
Az életemet használt autók között élem. Napi 8-10 órát használt autókkal töltök el így vagy úgy.
Egy átlagos héten körülbelül 150 külföldről behozott autó papírjai mennek át a kezemen, és ebből általában legalább 15 autóban ülök is.
Havi körülbelül 100 autó életútját látom első kézből:
- átmennek-e a műszaki vizsgán
- sikerül-e az eredetiségvizsgálat
- fennakadnak-e a származás-ellenőrzésen
- van-e bármilyen gond velül a kormányablakban a forgalomba helyezésnél
- horribile dictu (mondani is szörnyű) legfoglalja-e őket a rendőrség
Valószínűleg nem sokan vannak az országban, akik nálam jobban meg tudnák állapítani érnek-e valamit a használt autó lekérdező szolgáltatások. A következőkben részletesen leírom a véleményem a dologról mindenki okulására.
VAN-E 2023-BAN KOCKÁZAT KÜLFÖLDI HASZNÁLT AUTÓ VÁSÁRLÁSNÁL?...
Sokan azt hiszik az internet és az Európai Unió korában egy német vagy osztrák autóval már semmi baj nem lehet. Biztos össze vannak kötve az egyes országok nyilvántartási rendszerei, és kiszűrik a fekete bárányokat, rálátnak egymás adatbázisára.
Sajnos ez nem így van.
Ha ez így lenne nem ültem volna már előzetes letartóztatásban egyedi gépjármű azonosító jellel való visszaélés miatt. De sajnos ültem, egészen addig, amíg a külföldi hatóság nagy nehezen több nap után válaszolt a magyar hatóság megkeresésére, és igazolták, hogy hatósági tévedés történt, nem bűncselekmény. Egy normálisan működő Európai Unióban ilyen nem fordulhatna elő, központilag minden rendelkezésre álló járműadatnak elérhetőnek kellene lenni három kattintással.
Rendkívül kezdetleges az uniós tagállamok gépjármű nyilvántartásai között az átjárás. Az EU nem fog minket megmenteni attól, hogy problémás autót vegyünk, hozzunk be és próbáljunk meg forgalomba helyezni.
Oszlassunk el már az elején pár tévhitet:
- Tévhit, hogy EU-n belül már nincsenek lopott autók
- Tévhit, hogy a mai, modern autók esetén már nem lehet tekerni az óraállást, ahogy az ebből a videóból is látszik
- Tévhit, hogy egy autón mindig látszik, ha törve volt
MIK A FŐBB KOCKÁZATOK KÜLFÖLDI AUTÓ BEHOZATALÁNÁL?...
Szépen sorra veszem, milyen veszélyek leselkednek arra, aki külföldről hoz be autót és próbálja itthon honosítani.
A főbb kockázatok súlyossági sorrendben:
- lecsuknak
- az autót lefoglalják
- az autó rommá volt törve
- az autó nem volt rommá törve, de egyéb nagy baj van vele
- a kilométeróra tekert
Nézzük őket egyenként!
1. LECSUKNAK
Egyértelműen a legrosszabb, ami történhet egy külföldi használt autó ügylet kapcsán, hogy börtönbe kerül az, aki az autót forgalomba próbálja helyezni. Lehet ez a tulaj, vagy annak megbízottja/meghatalmazottja, a vevő vagy egyéb közbülső személy.
Alapvetően két dologgal csusszanhatunk be atombiztosan a büntetőjog hatálya alá:
- az autót körözik
- az autó papírjai hamisak, meghamisítottak vagy annak tűnnek
Nézzük az első esetet, tegyük fel, hogy az autót körözik. Első fontos kérdés, hogy ez mikor fog kiderülni?
Az autókat alapvetően rendszám alapján körözik, tehát amíg az eredeti külföldi rendszámával közlekedik, addig minden rendőr és minden térfigyelő kamera egy esély arra, hogy kiszúrják.
Amint az tudvalevő a külföldön vett autók egy jelentős része rendszám nélkül, tréleren érkezik, tehát rendszám alapján nem fog kibukni, ha gond van. Kint leszedik a rendszámot, megérkezik Magyarországra, itt tréleren vagy "I" rendszámmal elmegy vizsgázni. Nincs esély arra, hogy fény derüljön arra, ha körözik.
A második az alvázszám, nyilvánvaló módon egy körözött autó rendszáma mellett az alvázszám is szerepel. Gondolhatnánk, hogy a hatósági (KPM) műszaki vizsgán vagy az eredetiségvizsgálaton az alvázszám alapján kiadott körözések ki fognak bukni. A tapasztalat azt mutatja, hogy ez nem így van, én több ezer behozott autóból még egyet sem láttam külföldi rendőrségi körözés miatt műszaki vizsgán vagy akár eredetiségvizsgálaton megbukni.
Az egyetlen kivételszerűség az EU-n kívüli autók esete, ahol a származás-ellenőrzés már korábban kidobhatja, ha az autó körözés alatt áll. Ilyenkor jó eséllyel lehet azzal számolni, hogy még mielőtt meghozza a postás a származás-ellenőrzési határozatot, a rendőrség már rég megérkezett.
A körözött autókról jellemzően az okmányirodában a forgalomba helyezés előtt közvetlenül derül ki, hogy körözik őket. Aki eljár az autó ügyében azt már viszik is a rendőrök, majd indulnak lefoglalni magát az autót is.
Tehát az egészben a nagy poén, hogy már majdnem a kezünkben a magyar rendszám, mire kiderül, hogy az autó lopott vagy valami hasonló gond van vele.
A slusszpoén, hogy miután valakinek a nevére írták az autót, még mindig lefoglalhatják az autó előélete okán, ha közben kiderül, hogy bűncselekményben érintett.
Második eset, hogy az autó papírjaival van valami baj. Például valamelyik okmány hamis, nem hiteles bejegyzés szerepel benne, elírás történt, hamisított az okmány egy része stb.
Nézzünk konkrét megtörtént eseteket:
- az eladó elhagyta az eredeti forgalmit, ezért egy nyomdásszal csináltatott egy újat --> egyedi azonosító jellel való visszaélés: egytől öt év
- a külföldi hatóság egy hónap helyett csak egy napra állította ki a forgalmit, emiatt a rendszámon lévő érvényességet jelző matrica érvénytelen volt (a rendőrség szerint vélelmezhetően hamisított) --> egyedi azonosító jellel való visszaélés: egytől öt év
- a bontásra forgalomból kivont tulajdonos nélküli svájci forgalmiba valaki belenyomtatta a tulajdonosi adatokat --> közokirat hamisítás: három évig terjedő szabadságvesztés
- valaki vett egy autót külföldön, elfelejtett adásvételit írni, ezért otthon gyártott egy adásvételit --> hamis magánokirat felhasználása: egy évig terjedő szabadságvesztés
2. AZ AUTÓT LEFOGLALÁK
Ha ugyan nem csuknak le, de lefoglalják a nemrég külföldön vásárolt autónkat, szintén elég nagy bosszúság. A tapasztalatok alapján, ha egy autót lefoglal a rendőrség vagy a NAV, azt a legritkább esetben adják vissza.
Miért foglalhatnak le autót?
- az autót körözik: ez a legegyszerűbb eset, az autót körözik valamelyik országban. Fontos tudnivaló, hogy nem csak lopott autót körözhetnek, állhat például rendezetlen tulajdonviszony is a háttérben (házastársi közös vagyonba tartozó autók például)
- az autón elidegenítési tilalom van: banki hitel, lízing, kölcsönszerződés vagy egyéb hasonló megszegése is járhat azzal, hogy az autót lefoglalják
- az autó tartozással terhelt: valamilyen hitelezővel szembeni adósság is lehet alapja az autó lefoglalásának, például nemfizetés esetén a bank az adós ingóságaira kérhet végrehajtást, ilyenkor az autó előkelő helyen szerepel a lefoglalandók listáján
3. AZ AUTÓ ROMMÁ VOLT TÖRVE
A jó hír, hogy törött autót manapság már gyönyörűen lehet javítani, a rossz hír, hogy akár annyira jól is, hogy még hozzáértőbb sem veszi észre, hogy nagy gond volt vele. Egyre többen vesznek autót aukción, vagy online keresőről, egyszer sem látják a vétel előtt, végképp nem nézetik meg senkivel.
Statisztikailag ez nem hibás szemlélet, az autók többségének valóban az a múltja, mint amit az eladó állít. Azonban ott van az az egy-két kivétel, ami ebben az esetben egyáltalán nem erősíti a szabályt.
A gépjármű előélet lekérdezések alapján az eladó autók nagyjából 10-20 százaléka volt törött, valamekkora mértékben. Ez a szám annyira nem megnyugtató.
A hazai gépjármű adásvételnél erre való az eredetiségvizsgálat, ahol a rétegvastagságmérés elég sok mindent megmutat. Külföldön vett autónál viszont, mire eljutunk az eredetiségvizsgálatig már rég késő.
4. AZ AUTÓ NEM VOLT ROMMÁ TÖRVE, DE VALAMI EGYÉB NAGY BAJ VAN VELE
Vízkár, visszahívás elmulasztása, rendszertelen szervizelés ésatöbbi.
Elég nagy gond, ha az autó motorja el volt már egyszer áztatva, vagy egy visszahívásra nem vitték el a márkaszervizbe. Időzített bombán ülünk, amikor eljön az időnk, a javítás lehet, hogy több lesz mint amennyit az autó ér.
5. TEKERT ÓRA
Végezetül a jó öreg tekert kilométeróra.
Figyelem! A óratekerés továbbra is hódít Európa-szerte. A nagyátlag behozott használt autó 15 éves. Ezeket még nagyon könnyen lehet tekergetni.
Nem nagyon telik el úgy nap, hogy ne látnék olyan "megkímélt, alig használt" autót, ami női nemdohányzó orvos, mellékállásban bankár, mellékállásban akadémikus, mellékállásban apáca tulajé volt, és mit ad isten pont a még nem túl sok, de még nem gyanúsan kevés 150-160 ezer kilométer van benne. Az órákat tehát tekerik, erről nincs különösebben több mondanivalóm.
Mindenki döntse el magának, mennyire baj, ha nem 150 ezer, hanem 400 ezer kilométert ment már az a motor. Ismerek elég sok olyat, aki két-három havonta szerelteti a papíron 150 ezer kilométeres 3-as BMW-jét, Passatját vagy Opel Astráját mindenféle olyan betegséggel, ami 300-400 ezer km körül szokott kijönni.
Járműtörténet lekérdezés
ÁLTALÁNOS INFORMÁCIÓK
MI KELL A GÉPJÁRMŰ ELŐÉLET LEKÉRDEZÉSHEZ?
A lekérdezéshez mindössze rendszám vagy alvázszám szükséges.
MILYEN INFORMÁCIÓKAT TARTALMAZ A GÉPJÁRMŰ ELŐLET JELENTÉS?
A járműtörténeti jelentés az alábbiakat tartalmazhatja:
- műszaki jellemzők
- felszereltségre vonatozó információk
- korábbi fényképek
- korábbi tulajdonosok száma
- szerviztörténet
- adott típus lehetséges szériahibái
- káresemények, kártörténet
MENNYIBE KERÜL A GÉPJÁRMŰ ELŐLET LEKÉRDEZÉS?...
A lekérdezés pár ezer forint, több autóra történő lekérdezés esetén kedvezményre van lehetőség.
HOGYAN MŰKÖDIK A GÉPJÁRMŰ ELŐÉLET LEKÉRDEZÉS?...
Egy gépjármű előélet lekérdező szoftvert létrehozni rengeteg munka. Még az Európai Unión belül sincs egy egységes adatbázis, ahonnan minden lényeges információt le lehetne hívni.
A gépjármű előélet lekérdezést lehetővé tevő platformok egyenként egyeznek meg országonként a különböző releváns adatokat kezelő szervezetekkel. Így például minden uniós tagállamban egyenként kell engedélyt kérniük az állami adatbázisokhoz vagy az egyes biztosítók kártörténeti információhoz való hozzáféréshez.
Ez hatalmas nagy munka, a végeredemény pedig borzasztóan hasznos. Éppen ezért csak úgy tudják tehetővé tenni a lekérdezést, ha ezért pénzt kérnek, hiszen az adatbázis naprakészen tartása igen költséges.
Jelenleg kizárólag magánvállalkozások üzemeltetnek gépjármű előélet lekérdezésre alkalmas szoftvereket, ezek közül kell tehát választanunk.
Fizetős adatbázis lekérdezés
JÁRMŰ ELŐÉLET
A járműelőélet lekérdezési láz pár éve kezdődött el igazán, és egyelőre kissé vadnyugati viszonyokat mutat.
A két úttörő ország Lengyelország és Litvánia, a legnagyobb cégek innen kerülnek ki
MIÉRT LITVÁNIA?
Ennek oka, hogy az USA autók egyik népszerű európai belépési pontja Litvánia, köztük a törött, de szépen rendbehozott, ÁFA-csalásban érintett és ehhez hasonló problémás hátterű autók. Ennek, hogy a litván jogszabályok jóval megengedőbbek voltak, mint a legtöbb uniós országban, bár ez is változóban van. Néhány "lelkiismeretes" litván ezért úgy döntött, hogy ráfekszik arra, hogy legyen egy adatbázis, ahol látszik melyik autó ki fia, ki borja. Aztán persze elég hamar fizetős lett a dolog, az átláthatóság pedig eddig legalábbis nem valósult meg. Erről a témáról még lesz szó a Carverticalt ismertető résznél.
MIÉRT LENGYELORSZÁG?
Ez csupán arra vezethető vissza, hogy Lengyelország a legnagyobb használt autó importőr Európában népességszámánál fogva (40 millió fő), valamint annál fogva, hogy a lengyeleknek (a magyarokhoz hasonlóan) sincs pénze új autóra.