Az egyre inkább elhúzódó koronavírus-járvány mára lényegében minden ágazatot érint, ez alól nem kivétel a külföldi autó import és külföldi gépjárművek honosítása sem. Ebben a cikkben összeszedtük a legfontosabb tényezőket, amelyeket érdemes észben tartani, ha valaki ebben az időszakban is gépjárművet szeretne behozni külföldről és forgalomba helyeztetni Magyarországon. A lista természetesen sosem lehet teljes, és igyekezni fogunk bővíteni írásunkat, ahogy haladunk előre az időben a fejlemények tükrében.

A koronavírus hatása a gépjármű importra és külföldi autó honosításra 

Immáron évek óta átlagosan körülbelül 12 ezer használt autó érkezik hazánkba minden hónapban. 2019-ben például összesen 156 ezer külföldről származó személygépjárművetregisztráltak itthon, ami nagyjából azonos a 2018-as számokkal, amikor 158 ezer importautó talált gazdára. Szakemberek és politikusok már jó ideje azt várják, hogy ennek a számnak csökkennie kell a hazai újautó eladás javára, azonban ezek a jóslatok eddig egyszer sem igazolódtak be. 

Idén év elején, még a vírus kezdete előtt ismét számos autós szakíró jelentette be, hogy ez lesz az újautók éve a külföldi használt autó behozatal rovására. Ez a trend már év elején sem látszott, de a járvány miatti megszorítások hatására egészen biztosan nem várható ilyen jellegű fordulat.

Meglepő módon az év első nyolc hónapjában a korlátozások ellenére a használtautó-import csak viszonylag kis mértékben, 16 százalékkal csökkent 2019-hez képest. Az újautó eladás ehhez képest közel negyedével csökkent, ezzel tovább növelve a lemaradást a használtautó piachoz képest. Összességében úgy tűnik, használt autókkal foglalkozni Magyarországon továbbra is jóval biztosabb üzlet, még válságok idején is, mint márkakereskedést üzemeltetni.

Nézzük tehát mikre érdemes a jelenlegi vírushelyzetben odafigyelni azoknak, akik külföldi autót akarnak behozni és forgalomba helyeztetni Magyarországon!

 

Autóhonosítás ügyintézési határidők kitolódása

A jelenlegi járvány minden közigazgatási ügyintézésre komoly hatással van. A személyes érintkezés korlátozása miatt sok hivatalban nehézkessé vált a munka és tolódnak ki a határidők. A vírus a hivatalnokokat sem kíméli, nem ritka, hogy egy megbetegség miatt a karanténszabályok végett egy komplett részleget kell kényszerszabadságra küldeni. Ez a külföldi autóhonosítást végző műszaki vizsgaközpontokat sem kímélte meg, sok helyen szerte az országban volt olyan eset, hogy hetekre teljesen leállt a forgalomba helyezés a vírushelyzet miatt. 

Ehhez jön a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) vizsgarendszerének régóra húzódó problematikája. Amint sokat tudják, a pomázi és Mozaik utcai műszaki vizsgálóközpontokban nagyszabású korrupciós hálózatot számolt fel a rendőrség és az adóhatóság az utóbbi másfél évben. A személyi állomány egy része sajnálatos módon belekeveredett a kenőpénzes botrányba és több tucat munkatársat bilincsbe vittek el. A Mozaik utca idén nyáron gyakorlatilag egy időre teljesen működésképtelenné vált az erőforráshiány miatt. Ezt másik NKH vizsgaközpontokból történő átvezényléssel próbálták orvosolni, azonban ez a helyzeten nem sokat javított, illetve cserébe a többi vizsgálóállomáson is egyre csak növekedett az ügyintézés időtartama.

Végezetül az NKH informatikai rendszere is többször felmondta a szolgálatot pont a vírushelyzet legnehezebb időszakaiban. Ugyan számos ígéret hangzott el a technikai feltételek modernizálásával kapcsolatosan és valóban például Budapesten, Kecskeméten és Szegeden online időpontfoglaló alkalmazás került bevezetésre, azonban ennek ellenére például a Vas Gereben utcai vagy a Mozaik utcai telephelyen továbbra is csak hónapokra előre lehet honosításra bejelentkezni.

 

Importautó szállítás megdrágulása

Az eddigi időszakban a külföldről autót behozni kívánó magánszemélyek és vállalkozók egy jelentős része személyesen ment ki a járműért és lábon hozta haza. A határok lezárása azonban nagyban megnehezítette ezt a módszert, kiváltképp, hogy számos nyugat-európai országban a járvány második hullámában magyarok vagy egyaltálan vagy csak negatív teszt birtokában léphettek be. Emiatt sokan a tréleres szállítás mellett döntöttek, azonban a kereslet növekedésével az árak is igencsak megszaladtak. 

Korábban akár 70-80 forintos kilóméteráron haza lehetett hozatni használt autót, ezek a szolgáltatók megbízhatónak is számítottak. Ugyan fixáras vállalkozók is léteztek, illetve léteznek még mindig, akik ötvenezer forinttól vállalnak fuvart, de ezek általában kevésbé megbízhatóak, csúsznak a szállítással és nem egyszer arra alkalmatlan járművel szállítanak, ami a behozandó autó sérülésével vagy rendőrségi bírságokkal járhat.

A jelen helyzetben 100 forintos kilóméterár alatt nemigen lehet jó referenciákkal rendelkező trélerest találni, és még ők is jóval gyakrabban csúsznak meg a szállítási határidőkkel, mint korábban. Mivel az üzemanyagárak és egyéb költségek (autópályadíj stb.) nem változott jelentősen, ezért feltételezhetően a határlezárások és belépési korlátozások után visszarendeződik a piac a korábbi árszínvonalra.

 

Külföldön vásárolt használtautó okmányok pótlásával kapcsolatos nehézségek

Cégünk munkatársainak a vírus kezdete óta a fentiek mellett az tűnt fel, hogy igencsak megszaporodtak az olyan megkeresések, amikor ügyfelek külföldön vásárolt autó okmányainak pótlásában kérnek segítséget. Feltehetően az utazási korlátozások és ebből fakadó megbízott útján történő ügyintézés hozadéka, hogy a külföldi járművek honosításához szükséges iratokat gyakran nem tudják megfelelően ellenőrizni az autók importőrei, illetve vásárlói. 

Sajnos megfigyelésünk szerint sem a hazai, sem a külföldi hivatalok nem lettek elnézőbbek a járvány kapcsán hiányos dokumentáció esetén. Az NKH vizsgaközpontokban még tapasztalunk némi rugalmasságot, azonban az okmányirodák és kormányhivatalok ügyintézői a korábbiakhoz hasonlóan minden legapróbb hiányosság esetén is visszadobják a honosítási és forgalomba helyezési kérelmeket.

 

Átrendeződés az import használtautópiac kínálatában

Az utóbbi évek nagy lehetősége a kelet-európai autóimportőrök számára, beleérve a magyar autókat behozókat és honosítókat is, egyértelműen a dízel autók voltak. Ahogy Nyugat-Európai számos nagyvárosából tiltják ki a régebbi dízeleket (Amszterdam, Brüsszel, Frankfurt stb.), a tulajdonosok kétsége esetten próbálnak megszabadulni járműveiktől. Ezek dömpingszerű felvásárlásával sok hazai autókereskedő szakított nagyot az elmúlt években.

A járvány kapcsán azonban egy új nagy lehetőség nyílt meg, ahogy a gazdasági nehézségek hatására egyre több nyugat-európai autótulajdonos kénytelen lízingre vagy részletre vett viszonylag új járgányától megszabadulni. Például különböző aukciós oldalakon nagy mennyiségű keveset futott, fiatal autóból választhatunk nagyon kedvező feltételek mellett. Bár a magyar kormányzat új elektromos gépkocsikat támogató pályázatai egy rövid időre megakasztották ezen kategória importautó behozatalát elsősorban az alsó-közép kategóriában, de mára ismét visszaállt a korábbi árszínvonal, és mind plug-in hibrid, mind tisztán elektromos autót ismét érdemes behozni.


.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

BEHOZATAL HELYETT IMPORT AUTÓ VÁSÁRLÁS AJÁNLOTT AUTÓKERESKEDÉSBŐL! 

 

KITŐL ÉRDEMES VÁSÁROLNI?

 

⇓⇓⇓

KATT IDE!

⇑⇑⇑

 

.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................