Mikor szükséges műszaki vizsga külföldi jármű honosításához? | A forgalomba helyezési eljárás során mikor esedékes a műszaki vizsga? | Mi az a KPM vizsga? | Mennyibe kerül külföldi jármű műszaki vizsgája?Mikre kell figyelni? | Mik a buktatók?

 

 

Nálunk minden kérdésre választ talál!

 

 


 

soron kivuli idopont kpm muszaki vizsga

 

 


 

 Külföldi autó hazai forgalomba helyezéséhez szükséges műszaki vizsga 

 

Legutóbbi frissítés dátuma:

2023. november 28. 


 

 

 

Kérdése van? Segítsünk? 

ÍRJON E-MAILT!

 

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

  

  


 

 

  

MIKOR VAN SZÜKSÉG MŰSZAKI VIZSGÁZTATÁSRA KÜLFÖLDRŐL BEHOZOTT JÁRMŰ MAGYARORSZÁGI FORGALOMBA HELYEZÉSÉHEZ?...

A Nemzeti Közlekedési Hatóság valamelyik vizsgaállomására minden külföldről származó járművet el kell vinni ahhoz, hogy magyar rendszámot kaphasson. Igaz ez olyan autókra is, amelyekre még van érvényes külföldi műszaki vizsga (pl: német TÜV vagy DEKRA, osztrák Gutachten, olasz Revisione, holland Keuringsrapport stb.).

A forgalomba helyezéshez szükséges Műszaki Adatlapot csak és kizárólag a Nemzeti Közlekedési Hatóság állíthatja ki. Maszek szervízben külföldi okmányokkal rendelkező jármű tehát nem vizsgáztatható.

 

VAN-E ÉRTELME ÉRVÉNYES KÜLFÖLDI MŰSZAKI VIZSGÁVAL BEHOZNI AUTÓT?...

Természetesen van. Érvényes EU-s országból származó műszaki vizsgát a Nemzeti Közlekedési Hatóság egy műszaki szemlét követően "honosítja", azaz nem fogja teljes műszaki alá vetni a járművet (kivéve, ha súlyos műszaki probléma gyanúja merül fel a szemle során). Tehát, ha behozunk egy német autót, amin még érvényes a TÜV 2024 decemberig, akkor a Nemzeti Közlekedési Hatóság csak szemlézi az autót, ellenőrzi az alvázszámot, lefényképezi, esetleg beméri a kibocsátási értékeket, és a jármű megkapja műszakit szintén 2022. márciusig 31-ig. Az autó tehát sokkal kisebb eséllyel bukik meg (csak, ha tényleg valami komoly gond van vele), valamint a vizsgadíj így csak 8.000 Ft.

 

 

MIT NÉZNEK A MŰSZAKI VIZSGÁN?...

Először is a jármű papírjait nézik meg tüzetesen. Kulcsfontosságú, hogy az adott származási országnak megfelelő jármű okmányok álljanak rendelkezésre.

Tehát például német autó esetében mind a törzskönyv ("nagyforgalmi"), mind a forgalmi engedély ("kisforgalmi") szükséges. Osztrák autónál is kell a törzskönyv és forgalmi is. Belga autónál a forgalmi mindkét részét be kell mutatni. Holland autót pedig csak export forgalmival lehet honosítani (tehát export rendszámot kell kikérni!). Francia, svájci, angol és olasz autóknál a forgalmi egyrészes.

A második kérdés, hogy tudjuk igazolni, hogy hogyan került a kérelmezőhöz az autó. Ez általában adásvételi szerződéssel vagy számlával történhet. Ha nem a forgalmiban szereplő tulajdonostól vettük a járművet, akkor a köztes tranzakciókról is kell számla vagy adásvételi a tulajdonosi láncolat teljes bemutatására. 

EU-n kívüli autó estében az import vámhatározatot és származás-ellenőrzési kérelmet is be kell mutatni ahhoz, hogy vizsgára befogadják a járművet. 

Ha a papírok rendben vannak, csak ebben az esetben vehet részt a jármű a műszaki vizsgán.

 

A műszaki vizsga során az alábbiakat vizsgálhatják, a teljesség igénye nélkül:

 

  • alvázszám és motorszám beütések (okmányokkal egyezőek, illetve nem sérültek, módosítottak)
  • súlytábla megléte
  • gépjármű adattábla (EU típuskód ellenőrzése
  • fényszóró, távolsági fényszóró, helyzetjelző, index, féklámpák, tolatólámpa, ködlámpák, rendszámtáblavilágítás (utóbbi nem lehet LED-es!!)
  • vezetőoldali és utasoldali ablakemelőnek működnie kell
  • lámpatestekben nem lehet esővíz
  • LED-es égők kizárólag abban az esetben, ha az autó eredetileg
  • (gyárilag) is LED-es lámpák voltak
  • dudának működnie kell
  • ablakmosó és ablaktörlők
  • fékhatás és fékek állapota (műszeres mérés)
  • pedálokon gumi borításnak kell lennie

  • alváz állapota (korrózió, gumialkatrészek megfelelő állapota)
  • folyadék- és olajfolyások nem megengedettek
  • kipufogórendszer állapota (korróziómentes, megfelelő rögzítések és tömítések)
  • károsanyagkibocsátás (műszeres mérés)
  • felfüggesztés (rugók, lengéscsillapítók, szilentek stb.)
  • karosszéria megfelelő állapota (nem lehet átrohadás, színeltérés, nem megfelelően rögzített karosszériaelem, súlyos karosszériasérülés vagy deformáció)
  • ülés nem lehet kiszakadva
  • szélvédőn nem lehet repedés, sérülés, kiváltképp a sofőr látószögében
  • gumik állapota (profilmélység, gumi elhasználtsága - belső oldalon is!)
  • egy tengelyen azonos gumiknak kell lennie
  • vonóhorog megfelelő állapota (amennyiben van) – a vonóhorog legyen felszerelve, különben nem fog bekerülni a forgalmiba!
  • pótkereket ellenőrzik (csomagtartó legyen üres)
  • hibalámpák (motorhiba, légzsákhiba nem éghet, ezekért azonnali bukás jár)
  • nem gyári átalakítások kizárólag műbizonylat bemutatása mellett, minden egyéb esetben az autó megbukik (beleértve például: sötétítés, ültetés, tuning, sportrugó, sportkipufogó)

 

Ha hibalámpa ég, nem elég csak "kiütni", mert általában elég gyorsan visszajön. Ha ég a motorhiba jelzés, akkor műszerrel meg kell nézni, hogy mi a baj. Ha tényleg nem mutat semmit a gép, csak akkor van értelme kiütni.

 

MI TÖRTÉNIK, HA MEGBUKIK AZ AUTÓ A KPM VIZSGÁN?...

 

Ha az autó megbukik, másodszorra rendszerint csak ugyanazon vizsgaállomásra lehet visszavinni. Értelemszerűen a második vizsgán még szigorúbban nézik át az autót, ezért mi azt javasoljuk, mindenki már az első vizsgára készítse fel rendesen a járművét egy hozzáértő szervízben. Ha másodszorra is bukik, ebben az esetben lehet csak elvinni egy másik vizsgálóállomásra. Itt is azonban látni fogják a rendszerben a jármű múltját, és szigorúbban vizsgálják mindazt, amiért az autó az első két alkalommal bukott.

 

Vizsgabiztos "megvenni" 2022-ben nem lehet. Ilyennel ne is próbálkozzunk, mert rendőrségi feljelentés lesz a vége, amely akár börtönbüntetéssel is végződhet. Minden be van kamerázva a Nemzeti Közlekedési Hatóság vizsgaállomásain, a vizsgabiztosok nem kockáztatnak. Mindenkit kérünk, hogy minket se keressen olyan ügyben, hogy egy autót "áttoljunk" a vizsgán.

 A járműveket a vizsgálócsarnok elején beadjuk, és a csarnok végén átvesszük a vizsgalappal. Az, hogy mi történik bent, arra semmilyen ráhatásunk nincs. Az egyetlen módszer arra, hogy egy jármű átmenjen a vizsgán az, hogy kifogástalan műszaki állapotban legyen. Mi úgy visszük az autókat vizsgázni, ahogy átvesszük. Ha megbukik, ebben az esetben a vizsgadíjat nem téríti vissza a Nemzeti Közlekedési Hatóság, valamint a munkadíjunk arányos része is fizetendő.


 

 

Külföldi járművek műszaki vizsgáztatása

ORSZÁGSZERTE



 

Tejes körű honosítás

 

 

 

Teljes körű gépjármű ügyintézés