Egy 2020 utolsó napján megjelent kormányrendelet egy olyan könnyítést vezet be, amely pénzt és sok izgalmat spórolhat meg mindenkinek, aki Európai Uniós országban vásárolt autót szeretne honosítani Magyarországon.
Könnyítések 2021. január 1-től a külföldi autó honosítás során
A Magyar Közlöny legutolsó 2020-ban kiadott számában egy olyan változás került bevezetésre, amely jelentősen leegyszerűsíti EU tagállamban vásárolt gépjárművek magyarországi honosítását abban az esetben, ha a származási országban kiállított megfelelő érvényes műszaki vizsga igazolással rendelkeznek.
Magyarország uniós tagságával EU-s tagállamban vásárolt gépjárművek esetében jó ideje lehetőség van egyszerűsített honosítási eljárásra, feltéve, hogy az autó rendelkezik érvényes külföldi műszaki vizsgával.
Ennek korábban egy EU-s országból származó érvényes műszaki vizsga igazoláson kívül feltétele volt az úgynevezett Certificate of Conformity (CoC) megléte. A CoC-t az autó gyártója állítja ki és az új autóval együtt adja át az első tulajdonosnak ezzel igazolva, hogy a gépjármű megfelel az EU-ban érvényes szabványoknak és normáknak.
Sajnos rendszeresen előforduló probléma, hogy mivel a COC igazolást a gyártó csak az új autó átadásakor bocsátja ki, abban az esetben ha időközben elkeveredik, a későbbi adásvételek során már nem lehet pótolni. Emiatt számos érvényes EU-s műszaki vizsgával rendelkező autó esetében a honosítási eljárás során mindeddig a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) nem engedélyezte az egyszerűsített honosítást. Ezekben az esetekben ugyanúgy egyedi forgalomba helyezési eljárást kellett lefolytatni, mint ha nem lenne érvényes műszaki az autón, melynek egyúttal háromszor magasabb a hatósági árszabása (8 ezer forint helyett 39 ezer forint).
Könnyítés az egyszerűsített honosítási eljárásban
A legújabb, 2021. január elsejétől érvényes szabályok szerint érvényes uniós tagállamból származó műszaki vizsgával rendelkező autóknál nem csak a Coc igazolást, hanem az úgynevezett EK-szerinti típustáblát is elfogadják az egyszerűsített honosítási eljáráshoz.
Tekintve, hogy gyakori eset, hogy a CoC igazolást az eredeti tulajok nem őrizték meg gondosan, ez az új rendelkezés jelentős könnyítés sok külföldi autó importőrnek. Az EK-szerinti típustábla minden 2000 után gyártott uniós piacra szánt autón megtalálható az alvázhoz rögzítve, így ezeket érvényes külföldi műszaki vizsga esetén 8 ezer forintért egyszerűsített honosítási eljárással lehet gyakorlatilag automatikusan forgalomba helyeztetni. Ez az összeg természetesen nem tartalmazza az egyéb költségeket (eredetiség vizsga, regisztrációs adó, átírási illeték, egyéb okmányirodai illetékek), de így is jelentős spórolás, hiszen az egyedi forgalomba helyezés hatósági ára 39 ezer forint.
Hogyan igazolható az érvényes külföldi műszaki vizsga?
A Nemzeti Közlekedési Hatóság minden EU-s országra tekintve meghatározott formai követelmények szerint fogadja el a műszaki vizsga igazolását. Általánosságban elmondható, hogy a forgalmiba bepecsételt műszaki vizsga érvényesség önmagában nem elég. Az uniós országok többségénél a vizsgálati bizonyítvány eredeti példányát is bekérik, mégpedig aláírt és lepecsételt formában. Gyakori eset például, hogy a pecsét hiánya miatt nem fogadja el a vizsgabiztos a külföldi műszaki vizsga érvényességét, és emiatt teljes egyedi forgalomba helyezési eljárás és sikeres hatósági műszaki vizsga után kaphat csak magyar rendszámot.
Érvényes külföldi műszaki vizsgával nem rendelkező autók honosítása
Az új kormányrendelet nem könnyít az uniós tagállamban kiadott műszaki engedéllyel nem rendelkező autók honosításán. Ezeket a gépjárműveket továbbra is egyedi forgalomba helyezési eljárással lehet Magyarországon honosítani.
Ugyanakkor az új szabályozás rögzíti célként a kétes műszaki állapotú és környezetvédelmi szempontból aggályos járművek Magyarországra való beáramlásának megakadályozását. Aki tehát alacsony környezetvédelmi besorolású, vagy műszakilag rossz állapotú autót próbál honosítani, annak számolnia kell azzal, hogy az NKH nem fogja átengedni ezeket a típusokat a műszaki vizsgálaton. Egyébként rossz műszaki állapot esetén az érvényes külföldi vizsgát is felülbírálhatja a vizsgabiztos, sőt be is vonhatja azt!
Európai Unión kívüli autók honosítása
Az Európai Unión kívülről származó autókhoz értelemszerűen nem tartozik EU-s szabvány műszaki vizsga igazolás, így ezek továbbra is csak egyedi forgalomba helyezési eljárás során honosíthatóak Magyarországon. Emellett mivel ezek a járművek nem az uniós piacra készültek jellemzően sem CoC igazolással, sem EK-szerinti típustáblával nem rendelkeznek.
Az új kormányrendelet az ilyen esetekre külsős szakértő bevonását írja elő. Lényegében minden olyan jármű esetében, amelynek adattáblája nem tartalmaz EU-s típusszámot, fel kell készülni arra, hogy kizárólag bevizsgálási jegyzőkönyv benyújtása után fogják befogadni vizsgára. Mindenkinek tehát, aki EU-n kívülről származó autót akar importálni számolni kell ezzel, melynek költsége legjobb esetben több százezer forint, de akár milliós tétel lehet.