Külföldről Magyarországra behozott autók vámkezelése
*** 2025-ben ***
Telefonos konzultáció:
Naprakész tartalom!
Ezt a tartalmat a honositsunkautot.hu csapata 2025. június 4-én nézte át utoljára, bátran megbízhatsz a leírtakban.

Válassz cikkünk témái közül:
- 4. Milyen autót nem érdemes vámkezelni?
Letölthető dokumentumok a Vámkezeléshez


Mikor van szükség vámkezelésre?
Vámkezelésre minden Európai Unión kívülről érkezett autó behozatala esetén szükség van.

Kivételt tehát a vámeljárás alól az alábbi országok képeznek:
Ausztria | Belgium | Bulgária | Ciprus | Csehország | Dánia | Észtország | Finnország | Franciaország | Görögország | Horvátország | Írország | Lengyelország | Lettország | Litvánia | Luxemburg | Málta | Németország | Olaszország | Portugália | Románia | Spanyolország | Svédország | Szlovákia | Szlovénia

Mi a helyzet a vámmentességekkel?
Nagyon gyakori félreértés, hogy a vámmentességre jogosult autót nem kell vámolni. A vámmentesség alatt a vámfizetés alóli mentesség értendő, amely a vámeljárás során kerül megállapításra. A vámeljárás mellőzésére kizárólag olyan autók esetén van lehetőség, amelyek a fenti EU tagállamok egyikéből származnak. Minden mást vámolni kell!


Tipp a profitól:
"Két esetben szokták ügyfelek kötni az ebet a karóhoz, hogy szerintük mégsem kell az autójukat vámolni:
1. Az első kategória azon autók, amelyek korábban EU okmányokkal rendelkeztek (például egy német autó, amit eladnak Németországból Svájcba, majd onnan hoznák be Magyarországra). A dolog pofonegyszerű: ha a Magyarországra behozatal pillanatában az autónak nem EU tagállamban kiállított forgalmi engedélye van, akkor az bizony vámáru.
2. A második egy jóval ritkább madár, mégpedig az Észak-Írországból behozott autók esete. A Brexit után Észak-Írország speciális státusú vámterületté vált, amelynek lényege, hogy Írország és Észak-Írország között nincs vámhatár. Ezt szokták úgy félreérteni, hogy Észak-Írország az uniós vámközösség része maradt. Erről szó sincs, Írország az egyetlen olyan ország, ahova Észak-Írországból vámmentesen lehet árut bevinni, az áruk és személyek szabad áramlása megmaradt, a térség geopolitikai múltjára tekintettel. A mi szempontunkból, innen Magyarországról nézve, Észak-Írország az Egyesült Királyság része, tehát a Brexit óta nem tagja a közösségi vámterületnek. Apró kiegészítés, hogy az Észak-Írországban kiállított forgalmi engedély pontosan ugyanúgy néz ki, mint amit Angliában, Wales-ben vagy Skóciában állítottak ki (angol nevén V5C vagy logbook)."
Kinek a dolga az autó vámkezelése?
Az autó vámkezelése mindig az importőr dolga, azonban a vámeljárás során mégsem ő lesz az, aki a vámhivatal előtt eljár.
Mit értünk az alatt, hogy „importőr”?
- az importőr nem feltétlenül cég –> lehet magánszemély is
- az importőr az, aki az autót az országba behozta
- az importőr praktikusan az, aki a tulajdonosi láncolatban elsőként szerepel magyar lakcímmel vagy székhellyel
- a vámeljárás elindítása mindig az importőr dolga

Oldalunk
szakértőjének tippje:
"A klasszikus szarvashiba, amikor valaki megvesz itthon egy hasznaltauto.hu-n talált svájci autót. Elhozza az autót a papírokkal, nyilván nem nézi át különösebben, hiszen mi baj lehet? Még ha át is nézné sincs fogalma arról, hogy mit kellene néznie. Amikor nekivágna a forgalomba helyezésnek, akkor derül ki, hogy akitől vette, az csak egy köztes személy a tulajdonosi láncolatban. Azaz ahogy az várható volt, nem közvetlenül a svájci tulaj adta el neki itthon, hanem egy olyan ember, aki a svájci tulajtól kint megvette, majd hazahozta, csak valami miatt mégsem helyezte itthon forgalomba. Ha ez a köztes személy nem folytatta le a vámeljárást, akkor az autó csempészáruvá vált abban a pillanatban, amikor kisbarátunk tőle az autót itthon megvette. Sajnos igen gyakori, hogy egyébként jóhiszeműen svájci autót vásárló emberek belecsúsznak a fenti slamasztikába, amiből elég nehézkes kimászni. Aki figyelmetlen, illetve nem ért hozzá, pillanatok alatt tudtán és akaratán kívül válogatott vámbűncselekményekbe tud keveredni, a fenti csak egy példa a sok közül."

Importőr-e az, aki hazatelepülés során a saját autóját hozza haza?
Igen, természetesen ez is kimeríti a járműimport fogalmát, tehát a hazatelepülő autótulajdonos is minden szempontból importőrnek számít. Azaz a vámkezelés az ő felelőssége.
Miért nem az importőr jár el a vámhatóság előtt a vámkezelés során?
- a vámhatóság előtt magánszemély nem járhat el
- autó vámkezelését mindig úgynevezett vámügynökön keresztül fogjuk tudni lebonyolítani
- ennek gyakorlati oka az, hogy vámértéknyilatkozatot csak szakképesítéssel rendelkező személy tehet

Van-e a vámkezelésnek határideje?
A jogszabály alapján Magyarországra forgalomba helyezés vagy továbbértékesítés céljából behozott autót vagy egyéb járművet „haladéktalanul” le kell vámolni.
A valóságban két esetben lényeges az EU-n kívülről behozott autó vámkezelésének időpontja:
1. Amennyiben az EU belépési ponton T1 okmány került kiállításra. Ebben az esetben a vámkezelés határideje a T1 okmány lejártának napja, amely általában 30 napra szól.
2. Amennyiben hazatelepülő magyar állampolgárként vagy Magyarországra települő külföldi állampolgárként vámmentességet kívánunk igénybe venni, ez esetben a területileg illetékes vámhivatal jogvesztő határidőt alkalmazhat a vámmentességi eljárás lefolytatására. Ezen határidő megyénként eltérő lehet, egy-két hónaptól egy évig terjedően.
Hol kell vámkezelni az autót?
Magyarországon forgalomba helyezni kívánt EU-n kívülről behozott autót nem csak Magyarországon lehet vámkezelni, hanem az EU vámterületre lépés helyszínén is lefolytatható a vámeljárás. Azonban pár dologra érdemes ügyelni:
- aki hazatelepülőként vagy Magyarországra települő külföldiként szeretne vámmentességet érvényesíteni, az csak itthon vámolhat
- külföldi vámkezelés esetén is szükséges a vámügynöki közreműködés, tehát találnunk kell egy olyan vámügynököt, akivel tudunk kommunikálni idegen nyelven
- a külföldi vámkezelés nem feltétlenül olcsóbb csak azért, mert a külföldi ÁFA-kulcs alacsonyabb

Tipp a profitól:
"A laikus, vagy nevezhetjük egyszeri autóimportőr azt gondolhatja, hogy mivel Magyarország Európa-bajnok ÁFA-ban a maga 27 százalékával, a vámkezelés során pedig ÁFA-t is kell fizetni, ergo külföldön biztosan jobban megéri majd vámkezelni. Ez az okoskodás nagyon távol áll az igazságtól és elég gyakran vezet kedvezőtlen eredményre. Még mielőtt belemennénk abba, hogy tényleg olcsóbb-e kint vámolni, az elsődleges probléma az szokott lenni, hogy egyáltalán nem könnyű olyan vámügynököt találni (sem itthon, sem külföldön), aki egy darab autóval hajlandó foglalkozni. A vámügynökségek túlnyomó többsége kizárólag kereskedelmi áruforgalommal foglalkozik, a mi kis Svájcból vagy Norvégiából hozott járgányunk nem fogja elérni az ingerküszöböt. Képzeljük el Rostock kikötőjét, ahol halomra állnak a konténerek amíg a szem ellát. Vajon melyik vámügynök fog elkezdeni egy darab Norvégiából áthozott autóval bíbelődni? Ugyannyi idő alatt levámkezel egy konténer kínai mobiltelefont, értelemszeűen lényegesen több pénzért, mint amennyit tőlünk el tudna kérni. Az ÁFA kérdésben azt kell megjegyezni, hogy nem csak az számít, hogy hány százalék, hanem az is, hogy minek a hány százaléka. Itthoni vámhivatalok napjainkban egyedileg szoktak vámértéket megállapítani, általában méltányos összegeket látunk. Ezzel szemben egyáltalán nem ritka, hogy német vámügynökök gondolkodás nélkül EUROTAX értékkel vámolnak autókat. Ilyenkor szinte biztos, hogy jobban jártunk volna az itthoni vámkezeléssel."

Mennyit kell fizetni?
A vámterhek a következőképpen kerülnek megállapításra:
1. A vámhatóság megállapítja a járműértéket
2. A járműértékhez hozzáadja a fuvardíjat
3. A kettő összegének veszi a 10 százalékát, amely a vám értéke
4. A járműértéket, a fuvardíjat és a vámértéket összeadja
5. Majd ennek veszi az ÁFA-kulcs szerinti százalékát (itthon 27%)
6. A teljes vámteher a vám és az ÁFA összege

Kötelező a levámolt autót utána Magyarországon forgalomba helyezni?
A vámkezelést követően az autó forgalomba helyezésére a tulajdonosra nézve nincs jogszabályi kötelezettség.
Azonban a regisztrációs adóról rendelkező jogszabály alapján a „szabadforgalomba bocsátás”, azaz vámkezelés regisztrációs adó fizetési kötelezettséget keletkeztet.

Mind mond a szakértő?
"A regisztrációs adó eljárás technikai feltétele a sikeres hatósági műszaki vizsgálat. Enélkül a regisztrációs adó megfizetése nem lehetséges. A regisztrációs adó törvény tehát rossz, ugyanis nem számol azzal az esettel, ha egy vámkezelt autó nem felel meg a műszaki vizsgán. Ebben az esetben hiába áll fent a regisztrációs adó fizetési kötelezettség, ez technikailag nem lehetséges."
Se időd, se kedved
a vámkezeléssel vesződni?
Inkább profikra bíznád?

💫 Kérj ajánlatot! 💫